Friday, March 30, 2007

EUPHONIOUS 2007: Reloaded

Assalamu’alaikum wbt..

Pertama skali, sy harap kita berbincang hal ini dgn ruh kasih sayang dan saling igt bhw kita brsaudara atas nama islam. Harapnya jgn ada sifat benci mbenci dlm kita berdiskusi.

Sy kira ramai yg tdk dpt menangkap intonasi dan nada sy ketika menulis artikel itu. Mgkin itu kelemahan sy yg perlu sy improve dims akan dtg. Rsnya ramai pmbaca menyangka sy menulis dgn nada marah, benci dan sikap ingin bermusuh. Anda silap. Cubalah bc sekali lg artikel tu dgn tenang. Sy menulisnya dgn niat utk menegur apa yg sy rskan salah dan dgn nada bersederhana tanpa ada rs benci. Malah ada juga kawan2 sy yg menjadi ahli band sendiri. Sy tdk membencinya dan sy tdk membenci yg lain juga. Sy hanya mnyampaikan pandangn peribadi dan diruang peribadi juga. Dan sy cuba elak dr mggunakan tanda seruan dan bold letter dlm berbahasa, supaya nanti tiada yg anggap sy berkasar dlm menyampaikan mesej.

Mengenai gmbar grp excuse me itu, mmg sy tdk bercadang utk mengekalkannya. Sy mgharapkan dgn gambar itu gambaran kita mnjd lbh jelas. Dan supaya pihak2 tertentu sedar bhw pakaian sedemikian bkn berkisar dlm ruangan sopan atau tdk sopan je, ttp disana ada hukum khas mengenainya di dlm al-quran.

Ambillah isi dan kaedah dlm tulisan sy itu. Cuba aplikasikan kaedah itu dlm apa2 event skalipun. Wlaupun tajuk post ini euphonious, tp motif sy ialah menyampaikan isinya utk diambil manfaat, bkn sekadar khas utk event eupho ni shj. Ambil lah kaedah dan pengajaran drpnya. Psal sure heboh tu, dh byk dibincangkan dlm laman web agama yg lain. yang diharamkn adalah konsertnya shj, aktiviti jualan dan pameran lain dibenarkan.

Spt yg telah diberitahu, fokus sy lbh kpd menyatakan kaedah bgaimana sesuatu hukum tu berlaku. Bermula dari percampuran tmpt duduk laki n pmpuan, suasana yg melalaikan dan boleh menimbulkan fitnah, pakaian serta gaya ahli band yg tdk ‘sopan’ dan seterusnya saya menyimpulkan secara keseluruhan. Saya sekadar menulis berdasarkan apa yg saya lihat.

Ditegaskan skali lg, motif sy ialah utk membetulkan apa yg salah. Jika anda yakin dgn apa yg sy beritahu, maka cubalah perbetulkan event tu mana yg patut. Jika rasa hujah sy tu xbtol dan xboleh pkai, maka ignore shj lah. Dan xperlulah singgah diblog ini, kerana ia tdk lbh drp menyakitkan hati dan menimbulkan permusuhan shj. Jika tdk, berilah hujah yg lbh baik ataupun pembetulan dlm ruangan komen. Kemudian terpulang kpd pembaca yg lain utk memilih pendapat yg mereka senangi.

Terima kasih kpd sume yg mnegur, mana salah silap dlm menulis tu sy terima dan akan diperbetulkan jika benar2 salah. Ada juga yg tegur sy tak memberi salam dlm artikel. Ok, sy trima teguran tu. Tp sekurang2nya sy telah memulakan post yg pertama (topic introduction) dgn lafaz salam. Dan sy harap lafaz itu merangkumi semua post2 yg terkemudian. Btw, thanks for ur advice.

Sememangnya sy berharap utk reply semua prtanyaan dan komen. Tetapi ramai antara kita yg mggunakan bahasa yg kurang sopan; mnyebabkan sy xde mood nk reply. Kalau kita ikhlas nk cari kebenaran, maka berilah komen/pandangan secara baik dan sama2 bersedia menerima teguran dan memperbetulkan mana yg salah. Sy pun tdk harapkan sy mampu hasilkan satu tulisn spt al-quran yg tiada cacat cela. Mana yg baik dan dirasakan betul, maka ambil lah pengajaran drpnya. Mana yg salah tegurlah secara berhikmah. Kita tak nak jd org yg bodoh sombong, dh tahu kebenaran, tetapi still tak nak ikut.

Ramai lg kawan2 kita yg asalnya dari aliran agama atau ‘ustaz2’ kita yg mampu beri pandangan yg lbh baik. Sy menulis kerana sy rasa perlu utk sy initiate isu ni supaya dibincangkn dgn lbh serius dan tdk lg dianggap remeh. Hasilnya lihat la skrg, sudah ramai pemikir2 yg mengeluarkan pendapat dan tiada lagi kata2 drp org yg pendek akal spt "apa yg haramnya eupho ni, xde org berzina pun". Cumanya, dlm berbicara bab hukum, hendaklah kita meletakkan quran dan hadis sbg sumber rujukan yg plg utama, dan bknnya mengandai secara logik shj.

Akhir skali, sy bkn bertujuan utk menghentikan eupho, tetapi lebih mgharap supaya committee eupho mengawal suasana nya dgn lbh baik. Sememangnya kita semua perlukan hiburan, sy tak nafikannya. Selepas ini, kalau boleh tak nak la dgr committee kata, ‘‘kami dh suruh mereka pkai sopan, tetapi mereka yg tak nak ikut peraturan’’. Pihak committee mestilah bertegas untuk memastikan peraturan itu dipatuhi. Jangan lah meletakkan peraturan berpakaian sopan itu sekadar utk menghalalkan event ini, tetapi tdk pun dikuatkuasakan. Cuba lihat semula perenggan terakhir artikel saya yang lpas, iaitu apa yg seharusnya dikawal dlm sesuatu event. Perbetulkanlah mana yg patut. Jika pada mlm final nanti anda dapat penuhi kesemua tuntutan itu, maka tak perlu la risaukan artikel ini, kerana pada masa itu artikel ini sudah tdk relevan lagi.

45 comments:

Anonymous said...

Dalam berhibur dan nyanyian mestilah ada perkara berikut:

a) Bertujuan menghibur dan mendorong perbuatan baik dan menghapus kemaksiatan, kemungkaran, dan kezhaliman. Misalnya, mengajak jihad fi sabilillah, mengajak mendirikan masyarakat Islam. Atau menentang judi, menentang pergaulan bebas, menentang couple, menentang kezaliman penguasa sekuler.
b) Tidak ada unsur tasyabuh bil-kuffar (meniru orang kafir dalam masalah yang bersangkutpaut dengan sifat khas kekufurannya) baik dalam penampilan maupun dalam berpakaian. Misalnya, mengenakan kalung salib.
c) Tidak menyalahi ketentuan syarak seperti wanita tampil menampakkan aurat, berpakaian ketat dan transparen, bergoyang pinggul, dan sejenisnya. Atau yang laki-laki memakai pakaian dan/atau asesoris wanita, atau sebaliknya. Ini semua haram.
d) Tidak ada unsur tasyabuh bil-kuffar.
e) Untuk amar ma’ruf dan nahi munkar
f) Memuji Allah, Rasul-Nya dan ciptaan-Nya.
g) Berisi ‘ibrah dan menggamit kesedaran manusia.
h) Tidak menggunakan ungkapan yang dicela oleh agama.
i) Hal-hal mubah yang tidak bertentangan dengan aqidah dan syariah Islam.
j) Lelaki dan wanita wajib ditempatkan terpisah (infishal) tidak boleh ikhtilat (campur baur).
k) Tidak mengganggu orang lain (baik dari segi waktu maupun tempat)
l) Tidak melalaikan atau menghalang waktu beribadah (yang wajib)

Anonymous said...

Barra’ Ibnu Malik ra adalah seorang laki-laki yang bersuara bagus. Ia pernah melagukan syair dengan irama rajaz untuk Rasululloh saw di salah satu perjalanan beliau. Di tengah-tengah ia berlagu dan berada dekat dengan kaum wanita, maka bersabdalah Rasululloh saw kepadanya : “Berhati-hatilah terhadap kaum wanita!” maka berhentilah Barra’ (dari berlagu). Al-Hakim berkata : bahwa Rasululloh saw tidak senang apabila kaum wanita mendengarkan suaranya. (Hadits shahih riwayat Al-Hakim, disetujui oleh Az-Zhabi).

Ibnu Aqil, tokoh Ulama yang bermazhab Hambali berkata : “Apabila yang menyanyi adalah perempuan yang halal dikawini maka semua ulama yang semazhab dengannya sepakat bahwa mendengarkan suaranya adalah haram”.

Ibn Hazm menyatakan bahwa bagi orang Islam haram mendengarkan nyanyian perempuan yang halal dikawini.

Namun dibolehkan wanita menyanyi dengan tujuan berdakwah dan menyampaikan mesej yang baik.

Anonymous said...

Terpaculnya saya di sini adalah kerana ada orang berikan saya link. Menarik.. Pada pandangan saya, perkara pokoknya mudah sahaja:

1) "Kebenaran" itu subjektif dan lebih bersifat individual. Ia lebih bergantung kepada setakat mana persepsi dan pemahaman seseorang individu itu terhadap sesuatu perkara.

2) Keamanan dan keharmonian pula bersifat global kerana dipengaruhi secara terus oleh semua orang.

Yang menjadi masalahnya ialah bagaimana mahu synchronize kedua-duanya? Memang sukar untuk dilakukan kerana itu adalah satu pandangan yang sangat naif. Realitinya, banyak orang, banyak ragam.

Saya rasa kepada mereka yang tahu bab agama pasti tahu mengenai ayat yang mengatakan bahawa dijadikan manusia itu dari pelbagai kaum untuk kita saling mengenali. Ya, saling mengenali, saling memahami dan hidup dalam keadaan aman dan harmoni. Bukan untuk tujuan perbalahan dan menentukan siapa yang lebih betul dan siapa yang lebih salah.

Masalahnya, apabila kita cuba menegakkan "kebenaran", kadangkala kita lupa (atau sengaja melupakan) tentang perkara yang lebih penting: menjaga keamanan dan keharmonian. Sedangkan itu yang lebih utama.

Dan satu-satunya cara yang sangat mudah untuk memelihara keamanan dan keharmonian ialah sebagaimana yang tertera di dalam surah Kafirun:

"Kamu dengan din (cara hidup) kamu, dan aku dengan din (cara hidup) aku.."

As simple as that. If you don't like it, just ignore it.

Apa-apa pun, saya menghormati pandangan penulis yang cuba menyampaikan isi kandung entry nya dalam keadaan yg tenang. Saya memahami masalah yang berlaku - kelemahan penulisan dalam menterjemah intonasi.

Anonymous said...

Assalamualaikum w.b.t,

Penjelasan yang amat memuaskan hati, jadi saya memohon maaf sekiranya teguran saya menyinggung perasaan...

Dalam dunia kini, semua orang mahu mempertahankan pegangan masing-masing.. Dalam surah Al-Kafiruun pun dah menyatakan seperti mana kata Genjo.....

Saya bersetuju dengan pendapat saudara Genjo tentang keharmonian dalam hidup kita, pada zaman Rasulullah, orang Islam dengan orang bukan Islam boleh hidup dengan aman, mengapa kita tidak boleh berbuat demikian??

Kepada penulis, teruskan usaha anda untuk berdakwah, saya menyokong usaha anda untuk menegakkan syiar Islam, cuma pastikan syiar Islam terus mekar walaupun ditelan zaman...

Wassalam w.b.t

Anonymous said...

Kita kena pandai bezakan antara 2 benda nih:

1) guys and girls bercampur dan bersosial di convofair, berjalan2 dan membeli belah dgn berpakaian tdk menutup aurat. Konsert2 artis pula tdk mengikut aturan syariat.
2) guys and girls bercampur tempat duduk dlm suasana suram dan perempuan buat persembahan dlm keadaan tdk sopan.

Convofair adalah tmpat umum yg luas dan mempunyai pelbagai bhgn yg dijaga oleh group2 berlainan dan kita tak mampu nk control semua org, ramai couple berjalan2 tu lbh berkait dgn masalah maksiat individu. Sebab sukar utk buat laluan laki dan laluan pompuan. ni bukan masalah tempat duduk.kalau masalah tmpt duduk tu mmg better asingkan la. Committee convo tdk punya kuasa utk halang konsert dan halang kelakuan artis. Member aku committee convo. Dia cakap mmg committee bantah konsert yg xsopan ni, tp org atas xendahkan.

Sedangkan eupho ni, aku tgk committee mempunyai kuasa utk asingkan tpmt duduk laki pompuan. Committee juga berhak halang penyertaan group2 yg tdk sopan mcm excuse me tu. Aku penah hadir beberapa forum mpp, boleh je derang asing laki n pompuan. Mpp mmg professional mjalankan tugas (bodek sket).

Event yg kecil dan hanya melibatkan persembahan dlm dewan yg tertutup sepatutnya boleh dikawal.lgpun Cuma 2,3 jam shj. Itu bezanya dgn convo yg buat ditmpat lapang dan berlangsung smpai 2,3 hari. Kita cuba jaga environment sebaik mngkin.

Anonymous said...

Aku xde mood nk ikut perkembangan dlm k5 tu.xde hujah ilmiah.men hentam ikut suka je.dh ler kbnyakan yg bg pendapat tu xberadab,kurang ajar lak tu.hgpa ni nk cari the truth atau nk cari kemenangan?Kalau nk cari the truth hujah la leklok sket.aku setuju ngan author ni.bagus dia post dlm blog ni.baru aku tau camne kaedah sesuatu tu boleh jadi haram.sume org bole blaja kaedah tu.kalau dia jumpa direct ngan committee eupho,nanti org ramai xleh tau benda ni.nanti xdpt la aku ilmu ni.dia nk bg sume mysia tau tu,bkn nk bg committee jerk tau.satu yg aku pasan,author ni xsebutlgsg nama utp.dlm post2 dia yg lpas pon.kita je yg revealkan nama utp.buat malu campus sendiri jerk.

Anonymous said...

Btol, bincang ktcni lebih tenang dan bermanfaat.org k5 tu sume emo2 je.nmpak sgt apa yg penulis cakap tu kena kt batang idung derang.yg len2 tu,kalu nk berhujah,lontar la ktcni.lontar kt shoutbox tu watper.sehari je dh bole ilang komen korang tu =)apsal komen2 kt post sblm ni dh hilang.sengaja tutup ke?

Anonymous said...

Sape yg brani kata eupho halal? based on apa yg aku lihat kt rakaman eupho preliminary tu, aku xberani nk kata hiburan cam gtu halal utk kita umat islam ni.korang ada brani ka kata hiburan cm gtu halal? pompuan gedik berjoget2, mggoyang2kan pinggul.iskh3x dh parah ni.cm gtu pun ade yg nak bela lg ke?

Anonymous said...

Assalamualaikum w.b.t,

Setuju dengan lalala dan mya zara... x perlu emotional dalam memberikan pendapat... terlampau ketara kelemahan untuk mendakwa mereka betul....

Lagi satu, siapa yang kata tentang UTP tu, anda sebenarnya membuka pekung di dada sendiri... Tindakan anda menjatuhkan maruah UTP sendiri... Bukan budak UTP saja tengok, satu dunia tengok blog ni... Mana kita nak jawab...

Wassalam...

P/S: Biasakan diri anda untuk memberi salam, salam itu adalah sunat, tetapi amat digalakkan..

Anonymous said...

ntahapehape la komen kt shoubox tu. org dok komen based on clip prelims.penulis pun kate die tulis post tu based on apa yg dia lihat dlm clip tu.dia xkata mlm final nanti pun akan jd mcm tu.dia tulun peringat je.baguih la kalo korang dh ubah mana part yg dia tego dlm post dia tu. dia sendirik pon kate:"Jika pd mlm final nanti anda dpt penuhi kesemua tuntutan itu, maka xperlu la risaukan artikel ini, kerana pd masa itu artikel ini sudah tdk relevan lg"...pelik aku,yg korang dok bg mcm2 alasan apekehey?qardawi favourite female singers la,alfarabi la,ibn khaldun la.sj jerk ko ni nk alihkan fokus org len.org dok kritik bab lain,dia dok fokus bab lain plak.yg aku tgk, point2 dlm post tu ada 2 je.pompuan berjoget atas stage dngan pakaian seksa dan seat campur laki pompuan. 2 tu je pon yg author kritik.jgnkan aku yg jahil agama ni,aku rs sume org pun bole trima 2 point tu.xde kene mengena ngan tokoh2 muzik islamnye.xde plak ayat dlm post tu yg aku baca dia kata xboleh dgr lagu.dia attack 2 benda tu je la.ntahapehape la.

Anonymous said...

i quite agreed w nhtahapeape.seems like many comments in cbox are not on track.some of them just attack the author and looks like they didnt fully read the post.plzz la,try to stick on those 2 points mention(i think more than two lah).stop fooling around w other facts dat are out of topic.

Anonymous said...

dh tukar ke kul 9 mlm? bagus la, committee terima teguran yg baik.jgn keras kepala lak.

Anonymous said...

yeah, mari kita komen base on eupho prelims. aku tak tuduh menda same akan terjadi time final nanti ek. aku tak setuju base on clip video prelim tu. harapnya final nanti tak jadi gtu la. buruk benor nmpaknya. btw, aku mcm penah terbaca qardawi larang nyanyi lagu ada unsur cintan cintun dan jiwang ni. sebab bole lalaikan pendengar. esp kalau girls yg nyanyi. cmne plak tu?

Anonymous said...

masa dh tukar start kul 9 ke. lorr, apsal ubah lak? nk semayang isyak dulu ke? tempat duduk guy n girl pun dh asing ke? aku nk dok ngan awek aku la. takkan nk separate kot. Kang ada org kacau dia lak.huhu. lagi satu, apa proposal kpd rm tu? nak tau gak. (payahnya aku nk terime kebenaran,dh gelap sgt ke hati aku ni.huhux)

Anonymous said...

Kebenaran lebih bersifat individual. Pandangan yang dipersetujui (atau tidak) oleh majoriti, belum tentu lagi kebenaran yang hakiki. Hal ini pastinya mudah difahami jika kita telah mengambil course Cultural Anthropology.

Kita kena faham, segala pandangan dan pendapat yang dibuat oleh ulamak-ulamak adalah berdasarkan pada worst case scenario, supaya orang yang paling lemah dan tidak berupaya sekalipun boleh melakukannya dan selamat. Sama sahaja sebagaimana pembinaan highway. Diletakkan tidak boleh memandu lebih daripada 110 km/j, tetapi realitinya, highway itu masih boleh memberi kesan yang optimum hingga 220 km/jam.

Majoriti ulamak menyatakan bahawa tempat-tempat yang bercampur lelaki perempuan, yang menghidangkan minuman keras, dan yang mempunyai hiburan yang melampau adalah tempat maksiat yang harus dijauhi.

Tetapi kita kena ingat, ada juga ulamak (seorang ustaz) yang mencarik adat dan masuk ke sana atas pendiriannya terhadap kebenaran yang dipegangnya. Tidak bergantung kepada "kebenaran" yang diperkatakan oleh pihak majoriti. Kenapa? Kerana itu bergantung kepada kapasiti diri dan cara pengajian masing2. Ada juga cerita (bukan zaman kita) mengenai satu ulamak yang mana dia sendiri yang menghidangkan arak kepada peminumnya, yang mana dalam melakukan perkara tersebut, dia berdakwah kepada peminumnya. Yang mana, semakin lama, semakin kurang orang yang minum minuman keras di kedai itu.

Kita terlalu menyempitkan pemikiran kita terhadap perkara yang baik tidak harus dicampur dengan perkara yang buruk, sedangkan itu hanyalah satu pandangan yang tersangat naif, yang sangat susah untuk dilaksanakan dalam alam realiti pada masa sekarang. Tidak bolehkan berbuat begitu? Pada pandangan saya, apa salahnya? Sayur yang subur segar menghijau yang kita makan pun, bajanya daripada tahi juga. Bukankah begitu? Jika kita terlalu sempit pemikiran dan terlalu nak mengikut hukum, sepatutnya sayur tidak boleh dimakan kerana menggunakan najis untuk tumbesarannya. Tetapi mengapa pula pada perkara ini kita boleh bertolak ansur?

Jadi, adakah yang kita makan itu adalah tahi, atau sayur? Semuanya bergantung kepada persepsi kita terhadap "kebenaran". Jika hanya nampak tahi, maka sampai bila-bila lah minda itu akan diselaputi banyangan tahi. Tetapi jika nampak lebih daripada itu, pasti kita akan berusaha untuk menaikkan lagi perkara yang positif - sayur itu dibasuh, dipotong-potong dan dimasak untuk dimakan supaya kita mendapat zat yang tertentu.

Jika kita rasa kapasiti diri kita boleh pergi jauh (memandu hingga boleh mencecah 220 km/j, dengan steady dan keyakinan yang tinggi tanpa sebarang risiko kemalangan) tanpa dipengaruhi apa-apa (yang selalunya berkait dengan nafsu), ada banyak duit hingga kalau kena saman pun boleh bayar cash terus di tempat kena saman, lantak pi lah kalau nak masuk mana-mana tempat sekalipun - konsert, wayang, kilang arak, tiger show, porn film company, pesta buih, dll. Itulah "kebenaran" pada orang yang jenis ini.

Tetapi jika kapasiti diri itu hanya setakat bawa Honda C70, duduk kat kawasan rumah dok guna untuk pi kedai je cukuplah. Tak perlu pi jejauh ma. Kerana itulah "kebenaran" pada orang yang berkemampuan sebegini.

Pada orang yang tak reti memasak (atau malas memasak), baik beli je sayur kat warung atau beli sayur di pasar, kerana itulah kapasitinya sebagai orang yang tidak tahu atau orang yang malas. Tetapi pada orang yang reti bercucuk tanam dan tahu memasak, kapasiti dirinya lain - pedulikanlah kalau sayur yang diambil itu baru lepas dibaja atau tidak. Yang penting ia boleh dibasuh dan dimasak.

Kalau rasa diri itu mampu untuk menjaga diri sendiri daripada dipengaruhi apa-apa, lantak pi lah kalau nak ke Euphonius atau tidak. Sekurang-kurangnya, kalau pergi pun, orang akan segan nak buat benda-benda tak senonoh kalau deme berada dekat dengan kita (kalau yang berada jauh tu, itu memang tak boleh nak buat apa la).

Kalau rasa diri itu akan terpengaruh, malah akan melakukan perkara yang dikategorikan 'maksiat', cara paling mudah untuk jaga diri ialah menjauhi tempat-tempat tersebut kerana itu sahajalah jalan mudah kepada orang yang lemah untuk menyelamatkan dirinya.

Pelik bukan? Ramai yang mengajak kita untuk jihad fi sabilillah, yang kalau boleh, nak pi Palestin sana tu dan berperang dengan orang kafir pada medan perang yang bahaya, yang boleh mengancam nyawa kita. pada bab itu, kitalah seolah-olah orang yang paling berani. Tetapi pada perkara yang berlaku hanya di UTP semata-mata, kita pula yang menjadi pengecut utama, yang lari daripada kawasan-kawasan sebegitu.

Kesimpulannya mudah. Semuanya bergantung kepada individu itu sendiri terhadap setakat mana kekuatan dan kapaiti dirinya. Apa gunanya berbalah dan berdebat pada perkara-perkara ranting sahja sedangkan fokus utama yang harus diberi perhatian ialah pada pembangunan kekuatan diri sendiri.

Sekadar pandangan..

Anonymous said...

kamu salah genjo. kamu byk bermain dgn akal dan membuat analogi yg terlalu jauh dari sasaran sebenar. Bagi org2 yg tak berilmu mmg mudah terpengaruh dgn tulisan kamu yg byk memainkan bahasa dan analogi. Anda seolah2 mudah mghalalkan sesuatu yg haram (kilang arak, tiger show, porn film company) dgn bersandar kpd kekuatan individu masing2.

Kita bercakap kpd golongan kampus yg kbyakannya tiada kekuatan diri. Kalau pompuan tu, tgk dari segi pemakaian pun dh tau mereka xkuat berpegang kpd agama. Kalau lelakinya pula tgklah brape saff yg solat jemaah kt masjid. Dr situ kita dpt nilai kekuatan iman golngan kampus keseluruhannya. jd jgnlah salah sangka dgn mganggap ramai antara kita yg kuat hatinya, sehingga kamu seolah2 membenarkan mereka pergi ke tempat2 sebegitu.

Tulisan kamu yg panjang tu bunyinya mcm betul. Tp apa pula kata ulama dlm hal ni.

"Barangsiapa antara kalian melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah kamu merubahnya dengan tangannya. Jika tidak mampu, hendaklah dengan lidahnya. Jika tidak mampu, hendaklah membenci dengan hatinya, yang demikian adalah selemah-lemah iman" (riwayat Imam Muslim).

Ulama telah membahaskan ttg apa maksud membenci dgn hati dlm hadis nabi saw tu. Ulama menyimpulkan maksud membenci dgn hati itu ialah dengan tdk menyertai maksiat tersebut atau tdk bersekongkonl dgn mereka. KECUALI dgn niat utk berdakwah kpd mereka SAHAJA. Jadi, adakah ramai org2 yg kuat hatinya pergi ke eupho ni dgn tujuan utk berdakwah kpd org2 yg lemah hatinya?? Tak pula aku ketahui adanya aktiviti dakwah dlm hall tu.

Hentikanlah berdebat atau cuba utk menampakkan dosa adalah masalah individu shj, kita bertanggungjawab menegur kesalahan yg nampak secara zahir. Bknnya cuba membela mereka dgn bermacam2 alasan. Cubalah tumpukan pada event yg akan dtg ni. Bersihkan segala jalan2 yg boleh mencetuskan maksiat dlm event tu. Bknnya cuba membela mereka2 yg telah jelas melanggar tatasusila agama.

Jgn pula ada yg bercakap ttg package islam yg indah. Sedang dia cuma melihat “yg indah itu dari sudut kacamatanya shj”. Tetapi dia tdk sedar bhw islam itu indah jika mengikut kacamata syariat iaitu dgn berpegang kpd hukum alquran dan hadis. Ada org yg mengajak kita hidup aman spt zaman nabi saw dan mengajak kita melihat sirah2 nabi dlm hal ini dgn tujuan utk back up eupho ni. Dia cuma melihat sirah pd satu sudut, itu pun tdk dinyatakan cerita sirah tersebut. Kenapa tdk tgk bgaimana suasana masjid dlm sirah nabi?? Bagaimana keadaan majlis ilmu dlm sirah nabi?? Jika betul mahu kembali spt pd zaman nabi, maka ambillah secara keseluruhannya. Mengapa ambil apa yg kamu suka shj?

Begitu juga ada yg kata islam itu rahmatan lil alamin(RLA) atas dasar musyawwarah, hikmah dan toleransi. Cukupkah berdasarkan semua itu utk menyimpulkan RLA itu?aku tak kata salah,cumanya nmpak mcm kamu cuba hilangkan tumpuan sebenar kita dlm isu ni.yg aku faham drp post tu, yg ditekankan adalah apa yg berlaku dlm hall, bknnya yg musyawarah yg berlaku diluar hall tu.yg tu org tak nampak. yg org nmpak adalah yg berjoget2 atas stage tu. tu ke RLA yg dimaksudkan?

Genjo juga ada berhujah: “Dan satu-satunya cara yang sangat mudah untuk memelihara keamanan dan keharmonian ialah sebagaimana yang tertera di dalam surah Kafirun:

"Kamu dengan din (cara hidup) kamu, dan aku dengan din (cara hidup) aku.."

Kamu kena faham apa asbabun nuzul surah ini. Ayat ini jatuh pd bab TIDAK ADA TOLERANSI DALAM HAL KEIMANAN DAN PERIBADATAN. Ini hal between org islam dan org kafir. Kita plak sedang berbincang pd isu sesame muslim. Mana bole samakan mcm tu je. Dlm kes ni org kafir suruh nabi bertoleransi supaya sembah berhala setahun dan kemudian sembah Allah setahun. Mereka suruh nabi bersetuju bergilir2 Tuhan. Benda ni xde kena mengena dlm kes kita ni.

Dalam islam ni kita dibenarkan menjaga tepi kain org dlm hal maksiat yg nmpak secara jelas. Jadi jgn berhujah masalah individu org lain kita xboleh campur tgn. Dan jgn menulis seolah2 ingin membela golongan yg bersalah ini sehingga boleh menyebabkan mereka rasa selesa atau kurang bersalah dgn dosa mereka itu. Kesimpulannya, tumpukanlah pd usaha memperbetulkan event tu. Kalau kata duduk campur laki pompuan dlm separa gelap itu mghampiri zina, maka separatekan je la. Kalau pakai seksi dan berjoget2 tu xboleh, maka larang la ahli band drp buat begitu. Itulah caranya utk menyelamatkan event ni. bknnya dok berbahas panjang kat cni.

Aku xreti nk ‘berbahasa’ dlm tulisan.maaf kalau ada silap kata.jgn anggap aku berkasar.aku cuma bg pendapat.aku xnak kita gaduh.pd genjo dan sape2 yg berkenaan.jgn amik hati ngan tulisan aku.kita cuma cari kebenaran.

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Saya sendiri tak tahu ke mana sebenarnya pendirian saudara Genjo... saudara Genjo menyatakan bahawa ini adalah perkara individu, walhal ini sebenarnya melibatkan keseluruhan ummah tempat ini...

elephant, isi anda sebenarnya ada betulnya...

wassalam

Anonymous said...

elephant:

1) Terima kasih kerana 'menyalahkan' saya. Nampaknya you sahaja yang betul, manakala semua orang di dunia ini yang salah termasuklah saya.

2)Rasanya saya tidak pun mengatakan dalam komen saya mengenai tempat-tempat yang diperkatakan itu HALAL. Dan saya rasa, saya tidak menggunakan perkataan 'halal' walau sekali pun dalam komen berkenaan. Saya berasa sungguh terharu kerana dituduh sedemikian atas perkara yang saya tidak lakukan. Terima kasih atas jasa baik you tersebut. Maklumlah, you sahaja yang betul, saya pula penuh dengan kesalahan.

3)Saya sudah katakan, apa yang saya sampaikan lebih mudah difahami jika seseorang itu telah pun belajar course Cultural Anthropology (diajar oleh Doc Mat). Saya tak tahulah jika you sudah mempelajarinya atau belum. But then again, it was me who always the wrong one even I had already told the requirement needed. Thank you very much.

4)Terima kasih kerana menambah maklumat mengenai asbab nuzul. Apa yang ingin disampaikan ialah jika kita berhadapan dengan orang yang degil (tidak kiralah sama ada kafir atau muslim). Itu saja. Jika dah tak mahu dengar apa yang dikatakan, lantaklah. Saya juga yang dikatakan bersalah. Terima kasih banyak-banyak.

5)Saya juga dituduh bersalah kerana dikatakan mengeluarkan statement bahawa tidak boleh jaga tepi kain orang dalam hal maksiat, malah dituduh membela mereka hingga menyebabkan mereka rasa selesa. Ya, saya juga lah yang salah walaupun apa yang nak disampaikan dalam komen saya itu ialah:

"Semua bab2 ni common sense ma. Lu sumua sulah ada basic, lu tau la mana betul, mana salah. Kalau olang lain sulah kasitau sama lu, lu sulah tau mana betul mana salah, itu lu punya hal mau pilih mana ma. Itu olang sulah done his/her job meh."

Saya dituduh bersalah kerana apa yang dilihat pada statement saya itu adalah pada ketika SEBELUM kita menegurnya. Maka nampaklah seolah2 membenarkannya. Walhal apa yang ingin disampaikan pada semua komen yang sebelum ini adalah situasi SELEPAS kita berusaha untuk menolongnya, tetapi orang tersebut masih berdegil. Takpelah, you sajalah yang betul semuanya. Saya semuanya salah.

6) "Small minds discuss about people. Big minds discuss about events. Wise mind discuss about ideas." Saya lebih mahu membicarakan soal idea atau cara yang paling berkesan dalam berhadapan dengan perkara-perkara sebegini (lebih kepada pembangunan dan peningkatan kendiri), bukan pada orangnya atau eventnya. Pun begitu, saya juga yang dikatakan bersalah. You sajalah yang betul semuanya.

7) Saya rasa tulisan you sendiri sudah cukup untuk menjadi contoh mengenai komen saya yang pertama, bagaimana mahu synchronize antara 'kebenaran' dengan 'keharmonian'. Dan untuk itu, saya sangat-sangat berterima kasih kepada you kerana sudi menjadi contoh terbaik. Maklumlah, you sahaja yang betul, saya semuanya salah.

8) Saya sudah mengaku kesemua 'kesalahan' saya (walaupun kebanyakannya hanyalah tuduhan dan fitnah). Takpe, saya lebih rela mengaku salah dan mengalah semata-mata untuk menjaga keamanan dan keharmonian, kerana itu lebih utama. Maklumlah, saya tidak sehebat you kerana penuh dengan kesalahan. Terima kasih.


kdash:
Wslm.
Pendirian saya? Saya BERDIRI di atas pagar (bukan sekadar duduk sahaja, kerana berdiri itu lebih memerlukan keseimbangan dan kehebatan). Saya setuju dgn you pada perkara hal ini melibatkan ummah. Tetapi bukankah sesebuah ummah itu terdiri daripada pelbagai individu? Itulah asas punca semuanya. Jika individu kuat, bukankah ummah juga kuat?

Anonymous said...

Hahahah..!
Kesian Genjo..
Aku faham, ko nak kasi ayat sopan, yang tak berapa nak hentam memana geng.. Itu lah payahnya buat ayat double meaning.. Elok-elok buat double meaning utk tanak kasi sesapa tersinggung, orang lain pulak yang melenting sebab nampak satu meaning je..

It's ok beb. I understand your prob. Just don't take it too personal. Mungkin si elephant tu tak tau mcm mana nak decode ko nye double meaning kot..

Anonymous said...

Oh..? Nampaknya ada juga yang memahami dan boleh nampak menerusi apa yang ingin disampaikan. Boleh sdr xxx jelaskan apa yg sdr faham mengenai komen double meaning itu kah?

Terima kasih.

Anonymous said...

Ada la faham sesikit.. Apa yang aku nampak:

Pertama, apa yang ko tulis tu sekali imbas nampak macam hentam geng yang Islamic ni, tapi kalau baca lagi, nampak mcm hentam geng yang suka enjoy. Aku suka part sayur dengan taik tu. Dedua geng kena. Puak A kena kencing sebab mungkin nampak ko mcm membela puak B (nampak taik je). Pastu ada la jugak yang melenting terus kata salah. Puak B pun kena jugak. Kalau asyik nampak sifat emo atau kekasaran Puak A (taik), tak nampak la nasihat yang nak disampaikan oleh Puak A (sayur).

Kedua, ko punya bahasa halus sangat sampai orang tak perasan. Contohnya, time ko cakap; "Kalau rasa diri itu mampu untuk menjaga diri sendiri daripada dipengaruhi apa-apa, lantak pi lah kalau nak ke Euphonius atau tidak." Kalau ikut yg aku paham, ko nak ckp org yg ada keinginan nak pergi sana tu ada option kedua; utk tak pergi sana kalau dah faham entry penulis blog ni. Tapi utk geng yg satu lagi, ko cakap; "..cara paling mudah untuk jaga diri ialah menjauhi tempat-tempat tersebut kerana..". ko takde letak option ATAU TIDAK.

Ketiga, at least walaupun ada yg tak suka ko lebih huraikan satu benda pakai analogi atau akal, pd aku, itulah yg plg sesuai bila berhadapan dgn org yg tak fikir psl agama sgt. Elephant pun ada cakap pasal "nilai kekuatan iman golngan kampus keseluruhannya" yang disimpulkan sbg tak kuat atau lemah. Kalau dah tau lemah, debat dan hentam pakai ayat-ayat quran, hadis, atau fatwa ulamak, mana nak makan beb. If they think logic, we use logic to counter la. Takkan tak belajar kot about how to deliver our presentation suitable with the audience?

Itu je kot yg aku paham kalau ikut style-style yg ko pernah tulis dulu la. Mmg patut la org kasi ko nama Pemancing Neraka masa kat GV dulu.

Adios amigo..

Anonymous said...

Menarik. Hampir kesemuanya tepat. Budak Gv rupanya. Do I know you? Maybe we should converse in a more.. "private" place (instead of here) untuk perkara-perkara yang lain. Bukan senang untuk berjumpa dengan orang yang sekepala, satu haluan ni.

Tambahan:
Itulah masalahnya. Bila sampaikan kebenaran secara direct, orang tak suka plak sebab dikatakan tak berhikmah. Bila sampaikan dengan cara berhikmah, orang yang sepatutnya lebih faham pula yang menentang dan labelkan kita salah. Standard la tu. Bukan senang nak synchronize antara 'kebenaran' dengan 'keharmonian'.

Anonymous said...

hikmah tang mananya tulisan ko tu kalau dh siap letak prerequisite utk memahami tulisan ko.brape ramai sgt yg amik Cultural Anthropology tu kat campus kita ni.jgn syok sendiri lak bila menulis.bg aku, apa yg penulis blog ni tulis mmg clear.xkesah la ko nk kata derang xnak terima hujah quran atau hadis pun.at least tulisan dia clear,ramai yg boleh paham.xtau la aku nk kata apa utk org islam yg xpecaya dgn kata2 allah dan nabi.

Anonymous said...

Hmm Genjo. Maybe you know, or maybe you don't. I dunno la.

Hehehe, ni satu lagi jenis yang small minded (kalau ikut Genjo punya quote 'small, big and wise' mind tu) dan tak reti decoding ayat double meaning. Lebih attack the person instead of thinking the ideas. Apa yg ditulis dlm tulisan italic tu kan a general statement? Kan dah jelas dia pakai "kita" instead of "aku" atau "kau"? Alahai.. BM punya basic pun takkan tak tau kot?

Anonymous said...

Aiyaa Anonimus.. Lu cakap yang sendili boleh makan tuan lo. Belapa lamai yang study itu CA? Lu pun kina pikir, belapa lamai yang study itu religion into details macam itu blog owner meh. Tak payah amek itu blog owner sibagai contoh lo. Susah-susah, yang macam lu la, yang manyak power itu religious study sampai boleh label itu olang lain talak picaya sama kata2 itu Tuhan sama Nabi. Wa tengok aaa, lu punya gaya macam lu ada itu vendetta sama Genjo meh. Dia ada lampas lu punya lenglui ka? Atau lu mungkin itu olang yang pakai nick Elephant. Melenting meh? Wa puche tau. Itu assumption saja ma..

Anonymous said...

Jika kita banyak melihat kepada SEBAB ketika berbicara tentang hukum-hakam, maka mengapa kita juga tidak mengambil kira tentang sebab ini ketika berhubung dgn manusia? Setiap orang yang melakukan kesalahan dan kesilapan tentunya mempunyai alasannya yang tersendiri. Jarang ada org yang sengaja melakukan kesilapan tanpa ada dorongan lain yang medesaknya melakukan perbuatan tersebut.

Perkara 'sebab' inilah yg mesti kita teliti dengan baik sebelum bertindak ataupun sebelum mengata seseorang. Tidak semua org yg melakukan kejahatan itu jahat.

Malangnya ramai antara kita yg terlalu cepat melatah; marah, menghina, mengejek dan menghukum mana-mana orang yg dilihatnya melakukan kesilapan. Sedang belum pun diselidiki punca kesalahan itu dan belum pun didekati dan dinasihati orang-orang tersebut.

Fikirkanlah..

Maklumlah, saya kan banyak salahnya hingga terus dikata salah.

Anonymous said...

aku dh kata..xguna berdebat pnjang lebar kat cni.ntah ke mana dah tumpuan kita skrg ni.ok,sorry kalau ada yg merajuk dan terasa dgn kata2 aku.

aku rs mcm ni la.kita semua baca post tu skali lg.pastu kita buat la keputusan masing-masing.nak setuju atau tdk.terpulang.artikel dah ditulis.komen pun dh panjang lebar.sume baca dan buat keputusan sendiri.ok?

Anonymous said...

aku cukup setuju ngan elephant tu.udah2x la yer.aku nengok komennya lg panjang dari artikel.huhu..

cumanya aku berpendapat girls berdansa atas pentas ni(mcm dlm clip tu)dah dikira sebagai benda yg maklum dlm agama atau dlm bahasa arabnya 'al-maklum minal din biddaruroh'.betul ke bahasa arab tu?ntoh, lupe dah aku.haha..

Anonymous said...

hukumnya dah jelas. itu pendapat aku la.allahua'lam bissowab.

Anonymous said...

dan satu lagi(haha)...keadaan bercampur guys & girls dlm dewan yg kelam itu pun tdk betul mengikut syariat.apa2 pun..allahua'lam bissowab.

Anonymous said...

Assalamualaikum w.b.t,

Sukar untuk dinyatakan, tapi boleh x kita berhenti berbalah setakat ini.. Sebab apa yang saya nampak, kita ni tahu berbalah, input je banyak, tapi output = zero... Apa guna menghentam sana sini, tapi xde follow-up atau improvement...

Sebenarnya kita ada banyak lagi perkara yang rasanya lebih penting untuk difokuskan, rasanya di laman web Euphonious sendiri, AJK Euphonious dihentam bertalu-talu oleh orangnya SENDIRI.... So, what's the point kalau gaduh sana, gaduh sini. Ingat internet ni gelanggang gusti ke?

So, niat kita berada di kampus ini dah terlampau terpesong jauh. Betulkan niat semula, insya-Allah, Allah akan membantu kita mencapai niat tersebut.

Wallahualam, wassalam...

Anonymous said...

HAHAHAHAH!!
Hantu ko Genjo..
Aku ingatkan ko pakai ko nye ayat sendiri pasal 'sebab' tuh.. Rupanya ko copy paste dr entry pemilik blog ni yg lepas-lepas.. Hahahahahah!!

Entry "kesilapan ketiga: terlalu cepat menghukum."

Memang makan dalam punya beb.. Wa caya sama lu.. Hahahahahah!! Tak boleh marah tau? Itu ayat penulis blog sendiri punya, bukan Genjo punya. Hahahahah!!

Anonymous said...

Cukuplah tu..
Orang dah suruh kita redakan keadaan, kita redakanlah.. Pada orang yang nampak, deme nampaklah apa yg nak disampaikan..
Pasni aku jadi pemerhati je cukuplah kot.. Malas dah nak masuk campur hal remeh-temeh mcm ni..Pikir mcm mana nak kumpul duit utk kawin lg bagus..

Adios to u too amigo..

Anonymous said...

ramai plak jenis yg suka bela org bersalah.kita nk seru kpd makruf, nk cegah yg mungkar.ramai yg dah terbalik lak.rasanya apa sebab derang tu berjoget atas pentas ye? setuju sangat dgn apa yg aje sebut 'al-maklum minal din biddaruroh'.benda yg hukumnya dimaklumi dlm agama.tak mungkin ada yg tak paham hukum basic cmni.kalau kata tak dpt hidayah lg tu ok la jugak.tp utk kata tak paham hukum basic ni..hmmm,ntah la. =)

danialle said...

Salam...

Sy mmg jangka..walau besar mana skalipun perselisihan, last skali semua akan cari jln utk berdamai. alhamdulillah. Mmg fitrah manusia mcm tu kot. Stakat ini sajalah komen utk post ni. Semua buat keputusan terbaik utk diri masing2. Kita semua mahukan redha dan ampunanNya. Berdoalah yg terbaik utk diri kita.

Di bawah ini adalah komen2 terpilih yg berada dlm database sy setakat ini. Mgkin bole diambil sedikit sebanyak pengajaran drpnya. Sy rs perbincangan dlm shoutbox pd hari smalam adalah yg terbaik, plg ilmiah dan plg berakhlak setakat ini. Malangnya sebelum2 ini byk yg mggunakan kata2 kurang sopan. Nmpak gayanya kena guna coment moderation la lpas ni. kata2 yg kurang elok dlm shoutbox akan sy delete slps drp ini. Harap semua berpuas hati dgn perbincangan kita stakat ini. – RUANG KOMEN DITUTUP -

A) mcm maksiat sangat je cara ko ckp. Ni band competition je la. tak nampak sangat pun maksiatnya.

B) Antara cara syaitan menggoda manusia:
1) Menghiasi kebatilan.
Kebatilan biasanya berupa dlm gambaran yg buruk lagi menjijikkan. Oleh sebab itu syaitan sentiasa berusaha menutup keburukan itu supaya ia kelihatan indah dan menarik.
2) Menamakan maksiat dqn istilah yq menarik.
Syaitan menggoda seseorang melalui perkara yg paling digemari oleh orang itu. Syaitan dpt membaca kegemaran Nabi Adam iaitu agar hidup kekal dalam syurga. Oleh itu dia menggoda Nabi Adam mealui buah khuldi.

A) Sesuka hati ngko je kata haram kt sume benda. Bajet power sgt la tu. Pandai2x buat hukom sndirik la ngko ni. Blah la wei..ngko ni xde keje lain. nak sabotaj org je tau. jgn harap r org influnce ngan ngko ni!

B) Sy sekadar berhukum dgn hukum Tuhan. Mana2 hukum yg telah jelas, maka menjadi tugas utk kita memberitahunya kpd org lain. Dan kbanyakan yg sy tulis, sy tdk menjatuhkan hukum. Tetapi sy menyatakan kaedah.
Cthnya, menutup aurat itu wajib. Namun tdk boleh utk kita kata sesiapa yg tdk menutup aurat masuk neraka. Tetapi kita sekadar menyatakan kaedah iaitu, sesiapa yg tdk menutup aurat bermakna dia melakukan perbuatan yg haram, yg melakukan perbuatan haram mendapat dosa, yg berdosa akan dihukum Tuhan, dan tmpt hukuman adalah neraka. Wallahua’lam...

A) jumud ah ko ni. abes tu yg sume org dgr lagu, clipz dlm bilik tu sama je la.tu maxiat lg besar tuh.nape ko x g halang depa nu haa?? Niat ko pun dh xbtol. saje nk sekat event nih. murhjiah la, apa la.lantak la... dari mana dia tau pon aku xtao

B) Dalam rangka melaksanakan nahi mungkar, kita ditegah drp berprasangka kpd org lain, jauh sekali drp mencari2 kesalahannya dgn menyiasat ke bilik2.

“Wahai orang2 yg beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan jgn lah kamu mengintip atau mencari2 kesalahan dan keaiban org”. [al-Hujurat, ayat12]

Syarat mncegah kemungkaran ialah ia mesti nampak dan disaksikan dgn mata. Tetapi jika pelakunya melakukannya secara sembunyi dgn menutup pintu rumah, maka tak dibenarkan utk kita mengintipnya.Inilah yg disyaratkan lafaz "melihat" di dlm hadis nabi.

Sabda Rasulullah saw yg bermaksud: "Barangsiapa diantara kalian MELIHAT suatu kemungkaran, maka hendaklah dia merubahnya dgn tangannya. Jika tidak mampu, hendaklah dgn lidahnya. Jika tdk mampu, hendaklah dgn hatinya, namun yg demikian ini adalah selemah-lemah iman" (riwayat Imam Muslim).

Oleh itu, kita hanya bertanggungjawab mencegah mungkar yg zahir shj, manakala maksiat yg dilakukan di bilik adalah urusan dia dgn Allah swt shj.

ape yg ko ckp snanye btol ksemuanyer..
ko skadar nk mngingatkn..
cume org xpuas ati sgt sbb nape time eupo br ko nk kecoh2kn maksiat ni maksiat tu?yela mebe sbb skrg ni eupo la paling hot kot..
ntah..
ape2 event cmni pn msti ade mksiat nyer..
tau2 sndrik..
tp ikut suke masing2 le nk ikut mcamane..
sedar ke xsedar xpn pure2 xsedar..
sume dh beso pjg dh..
cume xpat hidayah je lg..
hehe..
tp..
dosa dan pahala Allah yg tntukn..
kite manusia slagi leh tegur,tegur je la kn..
xleh tegur pkai tgn,kte tegur pkai mulut,xleh gk pkai la ati..
eh ape daa aku ngarut..
dh aa,tu jer..
aku sedar aku ni islam pd name jer,mnde2 islam yg aku wt pn cume smayang 5 waktu jer..

such an elaborate and detail about 'truth' on eupho. i would like to know ur opinion on Bigger mix gender event,such as Convofair. ada hiburan, ada event malam, manusia sana-sini dlm event tuh. care to comment on that pulak?jgn la balun eupho je.. try to think generally all events yg ada dlm utp klu pun nak stop maksiat, arak, kondom, ecstacy, etc, u name it.

Assalamualaikum w.b.t,
Sesungguhnya pergaduhan ini sudah dijangka.. Ada yang sanggup mempertahankan fahaman masing-masing, tapi saya harap kedua-dua faction cuba lihat balik...
Kamu berdua terlupa akan tatasusila sebagai pelajar universiti yang beragama ISLAM.. Boleh kita lihat dalam comment ini, adakah anda memberi salam sebelum memberikan pendapat anda.. Benda kecik ni pun boleh anda terlupa...

Selain tu, apa yang saya lihat, setiap event yang diadakan di UTP, tak kira oleh sesiapa pun, mesti ada tentangan.. C'mon guys, please be open-minded. Takkan korang nak menentang antara satu sama lain sampai bila-bila... Kalau orang lain tengok, malu la... Gaduh macam budak-budak kecik... Tak matang langsung...
Nak bertengkar pun ada batasnya, janganlah anda memainkan hukum Allah, kita ada adab sebagai orang Timur, so ikutlah adab tu...

Mengenai Sure Heboh dan Jom Heboh, yang tidak salahnya ialah pada KARNIVAL Sure Heboh atau KARNIVAL Jom Heboh. Kerana ada banyak booth dan pertunjukan demonstrasi yang boleh menambah pengetahuan. Yang menjadi masalahnya ialah pada sudut KONSERT Sure Heboh dan KONSERT Jom Heboh.

niat x menghalalkan cara, so if cara tu haram, the whole thing is haram..point taken.
but we can't stop ppl to enjoy this battle of the band, let them express their temptation on music in the right, proper way, so that we can promote a real healthy battle of the band.
if this is what u, danielle trying to stand, i'm with u then, since u r not the rep from any organization in here.
and to those who comparing the darkness of convo n eupho, it is sinful when it is, no point of comparing which more sinful than which. and oh, im not labeling any of the two is haram, but it is true in a way convo's artist perfomance, the crowd ain't terkawal much. did anyone only have danielle to stand up on the stage to tell u not to hug ur girl?(no offence, this is just an example) danielle had done the best he could, i suppose.n this bolgpost isn't perfect, see, n that's what this comment section for.

i feel like going to eupho neway, its good to voice out to let improvement, but the best thing i can do, i guess, is to avoid myself doin all those haram thingy.

huu..lecture tu bkn tpt melalaikan,tpt blaja.jd keadaan terkawal.lec hall gelap?ko compare la lec hall dgn mlm final eupho nanti.mcm langit dan bumi.
baca la komen aku kt ruang komen tu.biar dpt bezakan apa keadaan yg mampu kita control dan apa keadaan yg xmampu kita control.
pompuan pkai seksi ke klas atau ke eupho tu adalah masalah pribadi.bak kata penulis itu urusan dia dgn allah.yg kita concern skang ni ialah pompuan berlenggok atas stage.

Sebenarnya bkn masalah audience dicontrol atau tdk. Kita bole kata je nk control audience. Tp bila dlm situasi sebenar, keadaan jd lain. Sesetengah tu xterkawal. Aku sendiri pegi eupho sblm ni. aku rasa utk bersihkn imej eupho ni,better kita segregate seat.Prevention is better than cure right?Lgpun campur guys&girls dlm suasana begitu adalah tdk syar’ie.Sb tu kembara sufi dia tutup lampu tp dia asingkan seat.

salamz,aku ada dgr2 dari mmbr2 yg cakap kat gmail/ym status mendoakan bala jatuh kat masa eupho.pttkah buat mcm tu?mendoakan org spy mati..huhuu.bkn pttnye doakan pjg umo xkire kawan atau musuh.

so, saya propose utk kita sama mngurangkan salah faham dan hidup bahagia mcm kat madinah, andalusia or damascus dahulu, saya cadangkan kita sama discuss & btulkan ape yg drasa kurang or tlepas pndang.
saya akan usahakan agar pihak yg berminat utk sama2 hadir during rehearsal utk mencegah ape yg patut in teh real event..dan jika mahu bsama2 comittee monitor crowd pun saya akan cuba usahakan.. ok?
Btw, lots of past muslim scholars are musician, farabi, khaldun, ziryab n etc..We get closer to god through music, we enhance our love and fear of god through music, we preach Gods words thru music...
pemakaian 2 3 org ahli EM mmg saya sendiri tdk gemari, tetapi bl hendak mengigatkan kpd kebaikan, seseorang tdk blh menggunakan approach yg menunjukkan die lebih mulia or superior dri org yg dinasihat

jangan risau.kamu sudah melaksanakan t/jwb kamu mnyampaikan kebenaran.kamu juga telah melepaskan t/jawab fardhu kifayah ni dari bahu org lain.tima kasih.
mufti perlis pernah kata,salah satu cara nak tahu dakwah kita tu telah sampai ke pendengaran orang ramai ialah orang ramai akan bising & menentang.
kerana tidak pernah ada dalam sejarah dakwah tidak ditentang.hatta dakwah nabi yang paling berhikmah pun ditentang.

ko xreti2 nk beza ke ntara maksiat yg mampu kita control dgn yg xmampu kita control?maksiat dlm tv,tenet tu..ko mampu nk control ke?
ko buat tv sndirik la.pastu supply tenet sndirik.
upo ni lain..comittee org kita, ahli band pun org kita gak.yg tu aku kata kita mampu nk control tu.sb event ni sama2 kita jerk.

A) Ya akhi.. kenapa anta taasub dengan satu pendapat saja, padahal benda tu khilaf ulama', bahkan ape yang anta katakan tu memang adalah salah satu pendapat mazhab hanbali sendiri, kerana Ibn Baz hanbali
sedangkan dalam mazhab Imam Ahmad bin habal sendiri terdapat khilaf, bahkan ade yg mengatakan isya' sampai subuh jugak, jadi anta jgn terlampau taasub sehingga bw fitnah pd org lain....

B) act sy dh jwb persoalan ini dlm ruang soal jwb.mgkin saudara tdk perasan.dan tdk ada persoalan taksub jika saudara baca mukaddimah blog sy.wallahua'lam.

ek2 sudeyh... apa yg die tulis tu, sisasat la.. kalo btul apa yg die ckp, sebarkan, kalo salah apa yg die ckp, btulkan, yg penting, siasat!! tu lg bermakna dr dok bhs2 tp ilmu x ke mana.. sekian..

sbenarnya kita ni apb bpegang pd satu pndapat, kita kena stick dgn pndapat tu je la.xbole la nk kata yg tu btol, yg ni pon btol gak.tu xde pendirian namanya.kecuali pd khilaf yg muktabar shj
xsemua khilaf di iktiraf ye.yg muktabar shj.

A) bagi aku xde msalah kot.memang la kena tulis dgn cara yg boleh menyakinkan orang
aku dh lama tau menda ni.aku sendirik penah rujuk fatwa ulama tu.siap kata "wajib" tunai sblm tengah malam lg.

B) bleh bg nama buku/fatwa yg ko rujuk tu? aku nk tanye direct kat mufti. tp aku nk tau jugak mane/sape yg ko rujuk

A) aku x ingat sangat.sebab buku aku baca tu buku koleksi fatwa.ada byk fatwa ulama dlm tu.kalu xsilap aku majmu' fatawa ibn baz
ke ibn uthaimin..haha lupa aku

B) kalau tak silap la, ibn utahimin ni mazhab wahabi.. berhati2.. siapa golongan wahabi?

A) astaghfirullah..ibn uthaimin tu bkn ke ulama hadis yg masyur.dia tu kan kibarul ulama arab saudi.

A) Jgn tuduh depa tu wahabi.ada byk tafsiran wahabi ni.tp yg plg sinonim kt misa ni wahabi ni sesat.dulu kan ada kes org tuduh ulama arab saudi tu wahabi/sesat.
Mereka xsedar tuduhan tu bermakna mereka menyesatkan seluruh negara arab saudi. Sebab ulama2 tu tokoh besar kt sana.
Kerajaan arab saudi suh msia jwb balik tuduhan tu.apa kes menyesatkan satu negara.kalut kerajaan msia time tu

B) Haiyoo.. Apa pasal mau cilita manyak pasal itu ulamak Arab meh? Apa itu ulamak Malaysia talak boleh pakai lo?
Apa itu sumua ulamak Alab manyak power, itu ulamak Malaysia talak power-power meh? Itu macam ka? Wa talak tau lo..
Apa pasal kita manyak cakap pasal itu opinion dali itu kitab Alab punya olang, tapi talak mau cakap manyak sama itu kitab tua / kitab kuning Malay punya olang itu pondok punya meh?Wa pun talak tau lo.

A) mgkin sebab kitab kuning payah nak cari la.apa definisi kitab kuning pun aku xpasti.tp terjemahan buku2 ulama tanah arab ni byk jer.sebab mereka femes dan jd rujukan sluruh dunia.
ulama2 dan pengarang2 buku msia pun aku tgk byk jer yang quote pendapat2 ulama tanah arab
aku rasa ilmu derang tu diperakui sebab derang hafal hadis.siap bole tahqiq hadis lg.xtau plak kalau ada ulama msia mampu tahqiq hadis.

Anonymous said...

Lan jiao ah! Why ur mind cannot open one... it's 21st century already la for god sake (or Allah sake in this matter). If you reject this comment tat means u scared of me, or else juz post it and let others judge about it. Why can't you accept something new? Why must always alim alim? I see a lot of strong faith ppl oso have maksiat and even rape... how u explain tat. I tell u la... as long as ur mind is free from all those haram thing, no matter how close u r with guys or girls, u will still be clean from guilty stuff, correct? =) (Approve my comment ah... hehe)

danialle said...

Ajaran islam lebih mementingkan proses mencegah drp proses memperbaiki. Oleh itu segala macam kelakuan atau perbuatan yg boleh menjurus kpd keburukan, islam akan melarang penganutnya drp melakukannya. Contohnya dlm masalah rogol. Islam mempunyai penyelesaian dalam masalah ini, islam menetapkan hukuman dan cara mengurus orang yg merogol, org yg dirogol dan mengurus anak yang terhasil drp perogolan. Tetapi islam lebih menekankan kepada langkah2 pencegahan supaya kejadia rogol itu tdk berlaku. Oleh itu, islam bukan shj melarang penganutnya berzina atau merogol, tetapi melarang juga penganutnya melakukan sebarang kegiatan atau perbuatan yang boleh menjurus kpd perbuatan rogol dan zina. Contohnya, islam melarang wanita berpakaian seksi dan ketat dikhalayak ramai, melarang wanita berjoget dlm aksi yang ghairah, melarang laki dan perempuan yang bukan suami isteri duduk berdua-duaan dalam suasana gelap. Kerana ini semua adalah langkah2 awal kpd berlakunya kejadia yg tdk diingini.

Itulah istimewanya ajaran islam. Ia adalah suatu ajaran yg mendidik penganutnya supaya lebih berdisiplin dan berperaturan. Ia bukannya satu agama yang sekadar tahu menghukum kesalahan pesalah. Tetapi ia menetapkan batas2 tertentu yang perlu dipatuhi agar kehidupan masyarakat keseluruhananya menjadi terkawal dan aman. Jadi harapnya saudara dapat faham bahawa ini bukan masalah open minded atau narrow minded. Lagipun jika anda fahamkan tulisan saya itu, saya bukannya melarang atau menghalang kita berhibur. Islam juga tdk melarang berhibur. Tetapi yang dilarang ialah suasana yang diwujudkan itu. Iaitu suasana yg boleh mendorong orang melakukan maksiat. Perkara itu yang cuba saya perbaiki, bukannya saya mahu menghapuskan hiburan.

Harapnya anda dapat faham. Islam membataskan sesuatu kepada peganutnya adalah untuk kebaikan penganutnya sendiri. Tidak betul jika saudara katakan “as long as ur mind is free from all those haram thing, no matter how close u r with guys or girls, u will still be clean from guilty stuff”. Kerana manusia mudah terpengaruh dengan godaan. Mungkin seseorang lelaki boleh cakap dia kuat dan tahan godaan. Tetapi apb dia berada dlm situasi berdua-duaan dgn seorang perempuan dalam bilik, macam2 boleh berlaku. Sebab itu lah islam bukan shj menyekat perbuatan sumbang dalam bilik itu, tetapi islam terlebih dahulu melarang segala perbuatan yg membolehkan lelaki tadi membawa perempuan itu ke bilik.

Begitu lah juga dalam hal euphonious ini. jika perkara2 yg boleh mendorong kpd maksiat itu dapat dielakkan, maka berhiburlah. tiada siapa pun yg melarang =)

danialle said...

Kalau ada seorang student utp yg membunuh, adakah kita nak tuduh lecturer utp telah mengajar pelajarnya menjadi pembunuh? Atau patutkah kita tuduh utp sebagai sebuah kampus yg teruk kerana telah melahirkan seorang pembunuh? tentulah tidak. Perbuatan membunuh itu adalah kesalahan student secara persendirian. Tiada kena mengena dengan utp. Begitu juga dengan islam. Jika ada orang islam yg melakukan kejahatan, itu adalah kesalahannya secara persendirian. Itu bukan ajaran islam.

Anonymous said...

http://kadir-iq.blogspot.com/2007/04/dr-mohd-asri-lagu-aku-penganggur-ada.html

kalaulah lagu sudirman itu pun dato' mufti kata ada kesan negatif dan perlu dielakkan, lagu-lagu lain yg lagi teruk tu mcam mana pula ye? of course la kan lagi byk kesan negatifnya dan lagi patut dielakkan. tak gitu?

danialle said...

sbenarnya pembaca byk lari dr maksud tulisan sy. sy tdk berminat utk bincang ttg muzik dan hiburan serta lagu apa yg didendangkan. sebab saya tahu ia akan masuk ke medan khilaf. ramai akan berhujah dengan keizinan dan keterlibatan ulama2 lalu dan semasa. al-kindi, al-ghazali, al-farabi, al-qaradawi, mcm2 la.

kbanyakan yg komen telah hilang fokus. mungkin mereka sengaja. sbenarnya sy tdk mempersoalkan ttg muzik, tetapi sy mempersoalkan ttg SUASANA yg berlaku.

alahai~..eloklah baca semula tulisan sy tu.

Anonymous said...

ramainya yang mengomen.hehe.memang discuss abes2an la ni ye.

danialle said...

actually xde la ramai sgt. ada juga org sama yg komen tp guna nama lain. macam2 ada.

Anonymous said...

camne ko boletau ada orang sama yg tulis?dapat detect?

danialle said...

xpe la. kita nilai atas apa yg dia komen sudah. kalau sy revealkan ip adress mereka, nanti ramai yg terkejut plak.

p/s: kadang2 suka jugak tgk org berlakon drama ni =)

Anonymous said...

You are mistaken. I can defend the position.