Monday, March 26, 2007

Perbuatan Maksiat Lemahkan Kekuatan Hati

MAKSIAT memiliki pengaruh bahaya dan buruk bagi hati serta fizikal manusia. Antara pengaruh buruk serta bahaya dosa ialah:

1) Memadamkan cahaya ilmu
Imam Malik mengagumi kecerdasan Imam Syafie yang masih muda, memiliki ketajaman otak dan kesempurnaan pemahaman.

Imam Malik berkata: “Aku melihat Allah meletak cahaya dalam hatimu, kerana itu jangan kamu padamkan dengan kegelapan maksiat.”

Sementara itu, Imam Syafie pernah menceritakan pengalamannya; Aku mengadu kpd guruku, Waqi’ mengenai mutu hafalanku yang buruk, maka ia mengarahkan supaya aku meninggalkan maksiat. Ia berkata, “Ketahuilah ilmu adalah kemuliaan dan kemuliaan Allah tidak diberikan kepada ahli maksiat.”

2) Rezeki tidak lancar
Dalam Musnad Ahmad, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya seorang hamba diharamkan daripada rezeki kerana maksiat yang ia lakukan.”

Seperti ketakwaan kepada Allah mendatangkan rezeki, sebaliknya maksiat akan mendatangkan kefakiran.

3) Keterasingan antara Allah
Seorang yang melakukan maksiat akan menemukan perasaan terasing antara dirinya dan Allah dalam hatinya. Keterasingan ini tidak boleh diganti dan dinilai dengan kenikmatan apa pun. Andainya semua kelazatan di dunia disatukan, maka tetap tidak boleh mengubati perasaan keterasingan itu. Perasaan itu hanya ada pada hati yang hidup, sementara hati mati tidak mempunyai perasaan itu.

Ada seorang lelaki mengadu perasaan keterasingan pada dirinya kepada ahli makrifat lalu dijawab: “Jika kamu menemukan keterasingan dalam dirinya kerana berbuat dosa, segeralah tinggalkan dosa itu dan temui ketenteraman hati dalam berbuat taat. Ketahuilah, tidak ada hati yang rasakan keterasingan kecuali kerana dosa.”

4) Keterasingan antara manusia
Perasaan terasing bukan hanya terjadi dengan Allah tetapi juga manusia terutama dengan mereka yang melakukan kebaikan.

5) Allah akan menyulitkan urusannya
Orang yang bertakwa kepada Allah akan menemui kemudahan pada urusannya sebaliknya mereka yang jauh daripada takwa disulitkan urusannya.

6) Kegelapan dalam hati
Ini kerana ketaatan adalah cahaya sementara maksiat adalah kegelapan. Semakin kuat kegelapan dalam hati maka seseorang itu terus dalam kebingungan. Akibatnya ia terjatuh dalam kesesatan dan hal yang menghancurkan tanpa disedari.

7) Maksiat melemahkan kekuatan hati
Maksiat melemahkan hati dan kelemahan fizikal disebabkan lemahnya hati. Semakin kuat hatinya, semakin kuat fizikalnya. Ahli maksiat, meskipun fizikalnya kuat tetapi apabila dalam keadaan terdesak, kekuatan fizikal mereka tidak berdaya.

8) Malas mengerjakan ibadat
Orang yang melakukan maksiat akan malas melaksanakan amal ibadat. Sedangkan setiap bentuk ketaatan kepada Allah nilainya melebihi dunia dan segala isinya.

9) Terbiasa berbuat dosa
Maksiat melunturkan persepsi buruk mengenai dosa dalam hati seseorang. Ertinya, dia tidak akan berasa bahawa dosa yang dilakukan adalah perbuatan buruk. Akibatnya, dosa menjadi sebahagian daripada kebiasaan. Keadaan ini membahayakan diri sendiri.

Rasulullah SAW bersabda: “Semua umatku akan dimaafkan oleh Allah kecuali muhajirun (yang terang-terangan berbuat maksiat). Termasuk muhajirun adalah ketika Allah menutupi seseorang berbuat maksiat, tapi pagi harinya ia membuka aibnya sendiri. Ia mengatakan, “Hai teman, semalam aku melakukan ini dan itu.” Dia merobek kehormatannya sendiri ketika Allah menutupnya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Dipetik dan diringkaskan dari Berita Harian Online 25/03/2007

2 comments:

d ordinary me said...

{ Kegelapan dalam hati
Ini kerana ketaatan adalah cahaya sementara maksiat adalah kegelapan. Semakin kuat kegelapan dalam hati maka seseorang itu terus dalam kebingungan. Akibatnya ia terjatuh dalam kesesatan dan hal yang menghancurkan tanpa disedari)

takutnya...Saya tak mahu berada dalam kebingungan...

Danialle ada tips tak nak kusyuk dalam solat? kepala menerawang aja...ish ishh

danialle said...

Kalau nk dicompilekan tips2 utk khusyuk dlm solat...barangkali memerlukan satu artikel khusus utk listkan kesemuanya. Bermula dr kebersihan pakaian n tempat solat, kesempurnaan wudhuk, keikhlasan niat, memahami tujuan solat, memahami makna ayat yg dibaca, tetap melihat ke tempat sujud, mengetahui dalil2 hadis ttg setiap pergerakan kita di dlm solat, dan bla bla bla bla… (better Sue bli buku ttg bagaimana nak khusyuk dlm solat je la. Rsnya belambak kt kedai buku).

Tetapi, apa pun tips atau panduan yg kita amalkan utk khusyuk…akhirnya ia akan balik kpd satu perkara shj. Iaitu sejauh mana kita mampu utk kawal ataupun fokus minda dan hati kita utk tetap mengingati Allah semasa solat. It’s all about focus and struggling. Satu ketika fikiran kita dihanyutkan ke arah lain, tiba2 kita tersedar dan cepat2 kembalikan pemikiran kita kpd matlamat asal solat; iaitu myembahkan diri sepenuhnya kpd Tuhan. Kemudian kita akan hanyut skali lg, dan tersedar skali lg. Begitulah lumrahnya solat kita sbg org awam. Kita akan sentiasa main tarik tali dlm solat. Maka takde cara lain melainkan berterusan melawan arus jahat dan godaan syaitan yg cuba mghanyutkan kita. As long as we keep trying at our level best, iA we’ll improve our quality of solah step by step. And we just hope for His forgiveness for the rest of our solah.

Teruskan beramal dan jgn merasa jemu. Sesungguhnya Tuhan tdk pernah jemu dgn hambanya. Sy syorkan juga Sue bc artikel di bwh ni..

http://danialle.blogspot.com/2007/02/making-soul-patient-in-allaahs.html