Sunday, February 04, 2007

Peribadi Muslim

Kamal : Amir, sekejap! Aku ada hal sikit nak cakap dengan kau.

Amir : Apa dia?

Kamal : Duduk la dulu Mir... Aku nampak kau berdua-duaan dengan perempuan tadi.

Amir : Alah, kau ni pun sama dengan orang lain! Suka anggap yang bukan-bukan. Kami bukan buat apa-apa. Kami cuma berbincang pasal pelajaran je.

Kamal : Tapi kenapa berdua sahaja?

Amir : Aku senang belajar dengan dia. Kalau ramai-ramai, nanti tak boleh fokus pulak. Aku tak rasa tindakan aku tu salah. Lagipun tempat ni ramai orang.

Kamal : Mir…kalau la kau ni memakai jubah dan kopiah, adakah kau akan duduk dengan dia seperti tadi?

Amir : Dah tentu la aku takkan buat begitu.

Kamal : Kenapa?

Amir : ??... Sebab pakaian tu menunjukkan ciri-ciri Islam. Seolah-olah aku ni menghina Islam pulak. Lagipun, malu la aku. Nanti org kata, “Pakai macam ustaz, tapi duduk berdua-duaan”.

Kamal : Jadi…adakah ketika kau tidak berpakaian seperti itu, Islam tidak ada dalam diri kau?

Amir : ??!!!

No comments: