Saturday, August 26, 2006

Introduction* + Kewajiban Ber Ittiba’

Di dalam Al Qur’an Allah swt berfirman: “Katakanlah: ‘Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.’ Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. (Ali-Imran: 31)

As Sa’dy dalam tafsirnya mengatakan: “Ayat ini merupakan tolok ukur cinta seseorang kepada Allah dengan sebenar-benarnya cinta atau hanya pura-pura mengaku cinta. Tanda cinta kepada Allah adalah ittiba’ (mengikuti) Rasulullah yang Allah telah menjadikan sikap ini (ittiba’) dan segala apa yang diserukan sebagai jalan untuk mendapatkan cinta dan ridha Allah . Dan tidak akan didapati kecintaan dari Allah ridha dan pahala-Nya, melainkan dengan cara membenarkan apa yang dibawa Rasulullah sebagaimana yang ada dalam Al Qur’an dan As Sunnah, dengan cara melaksanakan apa yang dikandung keduanya, dan menjauhi apa yang dilarangnya.

Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam bersabda (maksudnya): "Apa yang aku larang, tinggalkanlah. Dan apa yang aku perintahkan, kerjakanlah semampu kalian. Karena sesungguhnya kebinasaan orang-orang sebelum kalian adalah karena banyaknya perselisihan dan pertentangan mereka terhadap para nabinya". (HR. Bukhari Muslim)

Imam Malik Bin Anas Berkata:"Tidak ada seorang pun setelah Nabi Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam, kecuali dari perkataannya itu ada yang diambil dan yang ditinggalkan, kecuali Nabi Salallhu 'Alaihi Wasallam". (Ibnu Abdil Hadi di dalam Irsyadus Salik, 1/227)

Abu Uthman berkata:"Demikianlah seharusnya seseorang dalam mengagungkan hadith-hadith Nabi, menerimanya dengan sepenuh penerimaan, kepasrahan dan mengimaninya. Membantah orang yang menempuh jalan selain ini, sebagaimana yang dilakukan oleh Harun Ar-Rasyid rahimahullah terhadap orang yang dengan beraninya membantah hadith dengan mengatakan:"Bagaimana mungkin?" yang tujuannya adalah membantah dan mengingkarinya. Padahal seharusnya ia menerima semua yang diberitakan oleh Nabi.

Manhaj salaf adalah manhaj yang benar. Manhaj inilah yang mendapatkan pujian kebaikan dari lisan Rasulullah berikut dengan orang-orang yang berjalan di atasnya, sebagaimana sabda beliau: “Sebaik-baik manusia adalah generasiku, kemudian orang-orang setelah mereka, dan kemudian orang-orang setelah mereka.” (Shahih, HR. Bukhari dan Muslim dari shahabat Imran bin Husein dan Abdullah bin Mas’ud)

Maka, para pengikut manhaj ini adalah generasi terbaik yang diridhai oleh Allah swt.


Introduction

Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamu'alaikum wbt...

Pertama skali, sebab utama blog ini dibina tdk lain hanyalah semata2 utk mencari pahala sampingan selain drp amalan2 wajib yg byk kekurangan. InsyaAllah blog ini boleh dijadikan antara salah satu cara dakwah dlm menyampaikan mesej islam dan lain2 info yg bermanfaat.

Motif utama blog ini adalah utk mengajak kita semua supaya melakukan setiap amalan dan perbuatan berdasarkan dalil2 atau hujah2 yg kuat sama ada drp Quran, hadis atau pun pendapat ulama. Saya menyeru kpd kita semua supaya meninggalkan apa yg tdk pasti kpd apa yg pasti dan mempunyai dalil. Kita tdk mahu lagi sekadar mengikut scr membuta tuli dan sedang kita langsung tak tahu adakah amalan kita ni sama dgn amalan nabi saw.

Saya memudahkan blog ini, meringkaskan perbincangan dan membuat kesimpulan sy yg sendiri kerana sasaran utama sy ialah golongan awam. Saya tdk mahu blog ini menjadi “al-ahkam” yang baru atau menjadi spt web2 agama lain yang membincangkan scr panjang lebar. Mungkin panjang perbahasan ttg sesuatu isu menjadikan org tdk berminat utk membacanya. Itulah antara sebab sy meringkaskan blog ini.

Ada bahagian yg sy ambil satu pandangan shj drp banyak pandangan ulama dan ada yg sy tuliskan lbh drp satu pandangan, kemudian sy bandingkan mana hujah yg lbh kuat. Apb sy menyatakan satu pandangan shj..tdklah bermakna tdk ada pandangan lain ttg perkara tersebut. Mungkin saja ada, tetapi sy hanya mengambil pendapat yg sy rasakan lbh kuat berdasarkan penelitian sy utk memudahkan org membaca blog ini. Bagi sesiapa yg merasakan hujah2 ringkas yg sy nyatakan tdk kuat atau masih ragu2, maka bolehlah mereka merujuk sendiri kpd org alim (org yg berilmu) atau merujuk kpd laman2 web yg mengemukakan hujah2 dan perbahasan yg panjang lebar. Apabila sy mengemukakan beberapa pandangan berlainan drp ulama dan tdk membuat kesimpulan ttg mana satu hujah yg lbh kuat..maka terpulang kpd pembaca utk berpegang kpd hujah yg dia rs lbh kuat.

InsyaAllah, kita akan rasa lbh khusyuk dgn amalan kita apabila kita tahu ianya sama dgn apa yg nabi amalkan wlaupun dlm beberapa hal ia kelihatan bercanggah dgn amalan masyarakat.

Bagi perkara2 yg dirasakan baru atau bercanggah dgn amalan masyarakat biasa, maka diharap agar kita boleh berbeza pendapat dan berlapang dada dgn pegangan masing2 asal saja kita beramal atas dalil2 dan hujah2 yg kita yakin lbh dekat dgn makna hadis dan alQuran.

Saya amat menggalakkan sesiapa shj utk memberi komen dan kritikan scr baik. Jika terbukti ada mana2 yg sy nyatakan itu salah, maka sy sedia memperbetulkannya semula.

Wassalam…

No comments: