Tuesday, September 19, 2006

Menanam Pokok Di Atas Kubur: benarkah dapat meringankan seksa kubur?

Hadis Nabi saw,

Maksudnya : “Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam melalui dua buah kubur.Lalu Baginda bersabda: “Sesungguhnya kedua-dua mayat ini sedang diazab dan bukanlah kedua-duanya diazab sebab dosa yang terlalu besar. Adapun salah seorangnya tidak bersuci daripada kencing dan yang seorang lagi kerana berjalan ke sana ke mari mengadu-domba. Lalu Baginda mengambil pelepah tamar yang basah dan dipatahkan kepada dua bahagian. Kemudian Baginda pacakkan ke atas setiap kubur tersebut. Mereka (sahabat-sahabat) bertanya: “Mengapa Tuan berbuat demikian? Baginda menjawab dan bersabda: “Mudah-mudahan diringankan azab kedua-dua mayat ini selama mana kedua pelepah ini belum kering”.(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

al-Syeikh Abdul Rahman al-Sahim menyebut bahawasanya perbuatan memacakkan pelepah tamar dalam hadith di atas kepada dua kubur ini adalah perkara khusus yang dilakukan oleh Nabi saw kepada dua kubur itu, kerana perkara ini adalah perkara ghaib yang tidak diketahui oleh sesiapapun. - tamat -

Nabi saw memacakkan dua pelepah tamar hanya pada dua kubur tersebut. Baginda tidak memacakkan pada kubur yang lain. Ini sebagai bukti yang jelas bahawasanya perbuatan Nabi saw adalah khusus untuk dua kubur itu sahaja tidak yang lainnya.

Maka kepercayaan menanam pokok di atas kubur dapat meringankan azab kubur adalah tidak tepat disebabkan perbuatan Nabi saw tersebut adalah khusus. Bukan untuk semua kubur. Wallahu a'lam.

No comments: