Friday, September 29, 2006

Memegang Quran Ketika Solat

Soalan:

Apakah hukum makmun memegang quran di dlm solat terawih atas alasan utk mghayati bacaan imam?

Jawapan:

Memegang Mushaf atas alasan itu adalah bertentangan dgn sunnah, kerana beberapa sebab:

1. Ia menghalang seseorang dari meletakkan tangan kanan ke atas tangan kiri semasa berdiri, yg mana ia adalah sunnah nabi.

2. Menyebabkan berlakunya pergerakan yg tdk mustahak spt membuka mushaf, menutupnya dan meletakkannya di bawah lengan.

3. Pergerakan2 ini mgganggu org lain yg sedang solat.

4. Ia mghalang org yg solat melihat tmpat sujud. Ramai ulama berpendapat, melihat tmpat sujud merupakan sunnah dan elok dilakukan.

5. Seseorang yg melakukan perkara itu boleh terlupa bhw dia sedang bersolat.

-Berdasarkan Majlis Fatwa Tetap Arab Saudi-

--------------------------------------------------------------------------------------

Soalan :

Assalamualaikum. Saya ingin bertanya bolehkah seorang imam melihat kitab suci Al-Quran dari melihat ke tempat sujud. In kerana kebanyakkan imam khususnya pada bulan Ramadhan seiring melihat teks Al-Quran apabila menunaikan solat Tarawih. Adakah terdapatnya hadis dari nabi berkaitan hal ini.

Jawapan :

Al-Qadhi Abu Ya'la pula memakruhkan di dalam solat fardhu, dan tidak mengapa di dalam solat sunat jika dia tidak menghafalnya. Jika dia menghafal, maka perbuatan itu juga adalah makruh.
Namun terdapat hadith yang diriwayatkan oleh al-Bukhari di dalam kitab Sahihnya demikian juga oleh Malik bahawasanya Zakwan, iaitu hamba Sayyidah 'A-isyah pernah menjadi imam kepadanya dalam bulan Ramadhan dan Zakwan membaca dengan melihat kepada mashaf.

Ibn Hajar di dalam kitabnya Fath al-Bari menyebut: "Dijadikan dalil dengannya akan keharusan seorang yang sedang solat membaca dari mashaf. Namun sebahagian melarangnya kerana perbuatan tersebut menyebabkan pergerakan yang banyak."

al-Syeikh Abdul Aziz Abdullah bin Baz menyebut :

"Tidak mengapa bacaaan dengan melihat mashaf ketika qiyam Ramadhan, kerana perbuatan tersebut bertujuan mendengarkan para makmum keseluruhan al-Quran, kerana dalil-dalil syara' dari al-Kitab dan al-Sunnah telah menunjukkan disyariatkan membaca la-Quran di dalam solat, dan ianya umum termasuk membaca dari mashaf dan dari hafalan. Telah thabit juga dari 'A-isyah yang menyuruh hambanya Zakwan mengimamkannya qiyam Ramadhan, dan Zakwan membaca dengan melihat mushaf seperti yang disebut oleh al-Bukhari di dalam kitab sahihnya secara ta'lik."

Insyaallah pendapat yang benar ialah pendapat yang membenarkan seseorang yang sedang solat termasuk imam melihat dan memegang mushaf berdasarkan perbuatan sahabat dan 'A-isyah yang pernah melakukannya; asal saja tdk melakukan pergerakan yg byk. Wallahu a'lam.

No comments: