Friday, September 29, 2006

Beza Solat Lelaki Dan Wanita

Sebahagian ulama berpendapat bhw cara melaksanakan solat antara lelaki dan wanita berbeza. Mereka mengemukakan byk hadis utk menyokong pendapat itu. Ttp, kesemua hadis itu daif dan tdk boleh dijadikan hujah.

Pendpat yg tepat, wanita boleh melakukan setiap perkara yg dilakukan oleh lelaki di dalam solat. Dia mesti mengangkat tangan dan merenggangkan anggota tubuhnya. Dia mesti meluruskan tulang belakang ketika rukuk dan menjauhkan sedikit perut drp kedua2 belah pahanya. Begitu juga meninggikan kedua2 belah paha drp kedua lutut ketika sujud. Dia juga perlu bersimpuh di atas kaki kiri (iftirasy) ketika tahiyat awal dan bersimpuh di atas lantai (tawarruk) ketika tahiyat akhir. (Rujuk al-Syarh al-Mumti’, jil. 3, ms. 303-304)

Antara sifat rukuk itu ialah menjauhkan dua siku dari kedua-dua rusuk badan. Dalilnya adalah perbuatan Abi Mas'ud 'Utbah bin 'Amr ra:

Maksudnya "Adalah dia rukuk dengan menjauhkan dua tangannya.... dan dia berkata : Demikianlah yang aku lihat Nabi saw menunaikan solat." (Ahmad, Abu Daud dan al-Nasa-ie)

al-Syaukani di dalam Nail al-Awtar berkata : "(maksud menjauhkan dua tangannya) yakni menjauhkan kedua-duanya daripada rusuk..." Dan beliau beliau berkata rijal sanad hadith ini thiqaat.

Nabi saw bersabda :

صلوا كما رأيتموني أصلي

Maksudnya : Sembahyanglah kamu semua sepertimana kamu melihat aku menunaikan sembahyang.

Arahan di dalam hadith ini adalah umum. Ia merangkumi lelaki dan perempuan, kesemua mereka mesti mendirikan solat sepertimana yang ditunjukkan oleh Nabi saw.

Al-Albani di dalam kitabnya Sifat solat Nabi saw berkata :

"Setiap yang telah disebutkan dari sifat solat Nabi saw adalah sama antara lelaki dan wanita. Tidak terdapat di dalam sunnah apa yang membezakan wanita dalam sebahagian sifat tersebut, bahkan ia termasuk di dalam keumuman sabda Nabi saw "Sembahyanglah kamu semua sepertimana kamu melihat aku menunaikan sembahyang." Adapun hadith yang menunjukkan adanya perbezaan diantara lelaki dan wanita di dalam solat adalah hadith-hadith yang tidak sahih. (Sila lihat akhir kitab Sifat Solat Nabi saw oleh al-Albani)

Jika seseorang wanita mengerjakan solat di tmpat yg boleh disaksikan oleh kaum lelaki spt di Masjidilharam atau di tmpat awam kerana terdesak, dia hanya perlu menjaga auratnya agar tdk terbuka, bukan merapatkan anggotanya.

No comments: