Sunday, June 10, 2007

MELAYU

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua'alaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu)

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual

Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi

Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan

Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Segala yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka

NUKILAN
Usman Awang

4 comments:

Lim Kok Weng said...

Ala satu lagi yang talak ala lalam itu puisi lo.. Itu Melayu mulah lupa. Haiyoo.. Usman Awang pun lupa mau letak itu point lo.. Memang Melayu mulah lupa lo.. :)

puteri bongsu said...

ceh..~~
igt wat sdiri poem ni...
aduuss..!

danialle said...

to LKW:
tak tau la puisi ni dicipta sebelum istilah 'melayu mudah lupa' wujud atau tidak. mayb time dia tulis tu Dr M belum ucap lg kata2 keramat tu.

to tuan puteri:
haha..sori la tuan puteri. sy ni jenis yg tak suka poem. sebab poem ni beratnya lbh kpd unsur memberitahu dan menyindir shj; dgn cara berfalsafah. Tak semua org mampu memahami keseluruhan maksud yg disampaikan. So, agak sukar utk membetulkan dan merubah seseorg melalui poem. Pun begitu, poem usman awang ni diberi pengecualian.hehe

Sarah Mohd Shukor said...

salam again,

di entry sy, pun sy bercerita tentang melayu. kebetulan je kot terpost isu yg sama pd tarikh yg sama. seronok sbb masih ramai anak melayu yg sedar siapa diri kita ni. bukan nak berbangga. tp krn disebalik melayu itu, dah sinonim dgn identiti islam. buruk melayu di mata masyarakat. mcm tu jgk la buruknya islam dihukum skrg ni.