Sunday, November 18, 2007

Sikap Pembersih

Selama sy di sini, sy memperhatikan bhw ramai org yg mengambil remeh ttg kebersihan diri dan tempat tinggal. Ditambah lg dengan kesibukan aktiviti harian yg menyebabkan kita tdk punya byk masa utk melakukan kerja2 membersih dan mengemas. Namun sy tdk rasakan kekurangan masa adalah alasan yg baik, kerana faktor utama ialah sikap dan perangai kita sendiri.

Kalau di hostel lelaki, tak ramai yg rajin menyapu dan membersihkan bilik. Malah sukar utk menemui sebatang penyapu pun dlm sesetangah rumah yg mana mempunyai seramai 12 org ahli itu. Bilik penuh dgn habuk dan tak kurang yg penuh dgn sawang pd bhgn syiling. Mgkin mereka cuma mgharapkan makcik cleaner membersihkannya setiap kali cuti semester shj. Kalau dijenguk ke dlm loker2 mereka, jarang sgt yg melipat dan menyusun pakaian dgn kemas. Malah ada sesetengah yg suka melonggokkan shj pakaiannya di dlm loker.

Iklim di Malaysia menyebabkan badan kita mudah berpeluh apb melakukan aktiviti, terutama pd siang hari. Maka, cubalah elakkan memakai baju yg sama tanpa membasuhnya terlebih dahulu. Sesetengah org sekadar menjemur baju yg sudah dipakainya sehingga kering, kemudian memakainya semula pd esok harinya bersama dengan semburan perfume. Padahal bakteria2 peluh masih lg melekat pd baju tersebut. Ada juga yg gemar mengumpul dan membasuh pakaian seminggu skali shj. Selagi tak genap seminggu, selagi itu la dipakainya baju yg telah sedia dipakai. Tuala mandi pun jarang2 dibasuh, sedangkan tuala itulah yg paling kerap digunakan utk mengelap badan. Maka sepatutnya tuala itulah yg paling dijaga kebersihannya.

Ramai juga yg langsung tdk memasang cadar pada tilam. Sudah la tdk bercadar, tidur pula tdk berbaju. Kadang2 tu dengan selamba shj mereka boleh berbaring di atas lantai. Sebab itu sesetangah org mempunyai byk jerawat dan bintik2 pd bhgn belakang badannya. Kerana dia sendiri tdk menjaga kebersihan dan kesihatan kulitnya. Malah ada org yg lgsg tdk peduli ttg panau yg ada di badan. Ada juga yg bhgn blakangnya semacam ditumbuhi yis (ntah la apa nama yg tepat utk penyakit kulit tersebut). Kita suruh pergi ke klinik ambil ubat sapu pun tdk diendahkannya. Siapa lg yg nk diharapkan menjaga kesihatan kulit kita kalau bkn tuan punya body tu sndiri. Mgkin sebab masalah kulit itu berada di bhgn blakang badan. Kalaulah berada di bhgn depan badan dan dpt dilihat dgn jelas oleh mata kepala mereka sndiri, tentu mereka akan lbh menjaga kesihatan kulit mereka. Kadang2 ada betulnya juga kata sesetengah org yg lelaki tu pengotor. Nak marah pun tak boleh.

Benar agama kita menganjurkan dan menggalakkan kita menjaga kebersihan; dalam dan luaran. Tetapi sy kira perkara kebersihan ini jika tdk dikaitkan dgn agama pun tak mengapa. Sebab suka kpd kebersihan ini adalah fitrah semulajadi dlm diri setiap insan, yg mana sebenarnya tdk perlu diajar pun. Namun masih ramai yg gagal memenuhi tuntutan fitrah ini.

Saya kira antara cerita yg paling berjaya membawa mesej kebersihan diri dan tempat tinggal ialah siri cerita Full House. Walaupun kisah percintaan yg dilakonkan itu seperti tdk berpijak di alam nyata, tetapi jalan ceritanya penuh dengan kelucuan dan keriangan melakukan aktiviti2 membersih dan mengemas rumah. Malah cerita tersebut juga berjaya menjadikan aktiviti memberus gigi sebagai suatu amalan rutin yg sangat menyeronokkan.

Sikap malas dan endah tak endah menyebabkan kita gagal menerapkan unsur2 bersih dan kemas dlm hidup kita. Kalau di hostel, sy sendiri mengambil masa hampir sebulan menyusun selipar/kasut ahli2 rumah supaya kelihatan teratur. Setiap hari dlm 2,3 kali sy menyusun selipar2 yg berterabur, sehinggalah sy dapati selipar dan kasut mereka mula tersusun dgn sendirinya. Nampaknya mereka sudah ada habit menyusun selipar/kasut mereka sendiri dan tdk ada lg yg sekadar mencampakkannya ikut suka shj.

Salah satu kegilaan sy di kampus ialah mengambil daun pokok pandan utk dijadikan pewangi loker. Di kampus ini tak byk kawasan yg ditanam dgn pandan wangi. Kebanyakan pandan yg ditanam di area hostel bukan jenis yg wangi. Tapi better sy rahsiakan tempatnya. Nanti ramai pula yg mencantas daun pandan itu. Nak cantas pun ada cara, kalau tak habis rosak pokok tu. Sy dapati pokok pandan ni cepat tumbuh, sebab tu sy selalu ambil daunnya utk dibuat pewangi loker. Barulah loker jadi sentiasa segar dan wangi. Sy antara org yg cerewet tentang perfume. Sy suka perfume yg mempunyai bau yg lembut shj. Sebab itu sy lebih suka wangi-wangian semulajadi berbanding dgn perfume yg dihasilkan drp tindak balas kimia. Tindak balas kimia itu la yg mnyebabkan sesetengah bau perfume boleh memeningkan kepala, malah baunya juga cepat berubah.

Menjaga kebersihan diri dan persekitaran bukanlah suatu kerja yg berat dan sukar dilakukan. Ia cuma memerlukan sedikit perubahan pada sikap supaya kita sentiasa suka berada dlm keadaan bersih dan selesa. Kadang2 kita pelik apb melihat seseorg itu boleh menjaga kebersihan kereta dan motosikalnya lebih drp dia menjaga kebersihan pakaian dan tempat tidurnya.

1 comment:

Ummu Mujahid said...

Assalamualaikum.. trima kaseh.. :)