Friday, November 16, 2007

Cermin Diri

Memang mudah mengucapkan sesuatu yg kita lihat atau dgr. Apatah lg jika perkara itu sesuatu yg kurang baik atau tdk elok. Sekejap shj tersebar dan meniti di bibir mulut kita. Itulah nafsu, tdk pernah gagal mengheret lidah kita memperkatakan ttg perkara2 yg kurang elok. Seolah2 telah menjadi sebati dlm diri kita ini utk bercakap atau berfikir sesuatu yg negatif, terutamanya mengenai org lain. Lebih2 lg dlm keadaan skrg ini terlalu mudah menyaksikan org bermaksiat di mana2 shj.

Suatu perkara yg selalu kita lupa apb memperkatakan ttg org lain ialah diri kita sndiri. Kita sentiasa meletakkan diri kita pada blind spot apb melihat kesalahan org lain. Jahat, buruk, salah...semuanya adalah label kpd org lain. Kita kurang muhasabah diri kita. Yang sbenarnya kita ini tdklah lbh baik drp mereka2 itu. Alhamdulillah, Allah menutup segala aib dan keburukan kita sehingga tampak mulia kita di depan org ramai. Walhal dosa dan kejelekan kita hanya Allah yg tahu.

Benar, yg berbuat jahat mmg kita kata salah. Wajib utk kita menegur kesalahan mereka atau sekurang2nya mghindar drp kejahatan itu. Tapi tak ramai yg punya keberanian spt itu. Ramai yg hanya mampu bercakap atau mgkritik dari belakang. Kita tak persalahkan org2 yg mgkritik kesalahan dan maksiat yg berleluasa. Bagus jika kritikan tersebut bernas dan bersandar pada maklumat yg tepat. Apatah lg jika tindakan sedemikian terbit dari hati yg luhur utk menegur dan membuat perubahan ke arah yg lbh baik.

Sebenarnya haram utk kita memperkatakan ttg aib org lain. Lebih2 lg jika mengatakannya sekadar utk tujuan suka2 tanpa ada tindakan susulan. Namun kita dibenarkan utk menyebut kesalahan org lain jika ia boleh memberi manfaat dan pengajaran yg besar kpd org ramai. Cuma hendaklah kita cuba sedaya upaya agar tdk menjatuhkan maruah dan air muka mereka.

Namun agak mengecewakan apb hanya segelintir shj drp ramai yg menegur itu punya kesedaran utk mendoakan kebaikan kpd org2 yg berbuat maksiat. Tanyalah pd diri sndiri, berapa byk org yg pernah kita kritik? Dan berapa byk pula org yg pernah kita sebut namanya dlm doa kita? Kadang2 kita merasakan diri kita ini lbh baik drp org lain. Tapi kita lbh byk mencela drp mendoakan mereka mendapat hidayah. Kita sepatutnya bersyukur kerana dipilih utk mendapat kesedaran dan ilmu yg benar sehingga mampu utk mengawal diri supaya teguh di atas jln yg benar. Dan sepatutnya kita berdoa supaya org lain mempunyai kesedaran yg sama spt kita. Jadikanlah diri kita ini seorg yg apb melihat kesalahan org lain, perkara pertama yg hadir ialah doa dan harapan yg baik. Kemudian barulah disusuli dgn kritikan2 yg bermanfaat.

Kita juga hendaklah sedar bhw mgkritik semata2 tdk byk menyumbang kpd perubahan. Kritikan boleh memberi kesedaran, tetapi kurang mampu utk memberi keinginan. Sebab itu kita tdk boleh meremehkan fungsi doa dlm proses membetulkan yg salah. Hati ini sentiasa berbolak balik. Maka kpd penciptanya jualah sepatutnya kita meminta supaya hati lbh mampu utk bertenang.

Perlu ditanam di dlm hati bhw kita ini sbenarnya tdklah lbh baik drp org lain. Zahirnya mgkin kita tampak lbh baik. Tapi kita sndiri tdk tahu di mana hujung pangkal keadaan kita di akhirat nanti. Mgkin nasib mereka yg kita anggap jahat itu lbh baik drp nasib kita di akhirat nanti. Kita lbh kenal diri kita. Kita tahu ttg keburukan dan kejahatan yg ada dlm diri kita lbh drp kita tahu ttg kejahatan org lain. Janganlah sekadar menilai seseorg melalui zahir yg terlihat pd perbuatannya. Cubalah melihat jauh ke dlm kehidupannya. Di situ ada sesuatu yg mgheretnya jauh dari jln kebenaran. Dan seorang mukmin itu sepatutnya kuat menghisab dirinya lbh drp dia menghisab diri org lain. Sblm kita fikir nasib org lain di akhirat, fikirkanlah dahulu nasib diri kita di sana nanti.

Takkan sama dosa org berilmu yg bermaksiat dengan dosa org jahil yg bermaksiat.

No comments: