Wednesday, October 24, 2007

Mood Raya

Beberapa hari yg lepas, sy diajak seseorang pergi beraya ke rumah kawannya. Ketika itu cuti raya sudah tamat dan sesi pembelajaran sudah pun bermula. Disebabkan dia beria-ia sgt mengajak sy pergi ke rumah kawannya, maka sy hanya mampu mengalah wlaupun mood raya sudah pun hilang.

Sy diperkenalkan dgn kawannya, dan ibu bapa kawannya itu begitu ramah melayan kami berbual-bual. Terutama bapanya yg suka menarik perbincangan kami kpd isu2 agama semasa. Kelihatan seperti pasangan suami isteri itu begitu mengambil berat ttg hal2 agama. Tdk hairanlah sy boleh melihat adanya beberapa jilid tafsir quran dan buku2 agama di atas meja ruang tamu. Bahan2 ilmiah spt itu lbh menjadi pilihan mereka utk dijadikan hiasan meja berbanding bunga2 plastik spt yg kelihatan di rumah2 yg lain.

Kadang2 emaknya suka melarikan perbincangan ke arah isu2 keluarga dan masyarakat, tetapi ayahnya tdk pernah gagal menarik semula perbincangan kami ke arah topik yg asal. Makin lama makin byk dan mendalam isu2 agama yg dikupas. Wlaupun sesetengah fakta yg mereka kemukakan kedengaran spt kurang kuat. Byk juga percanggahan yg timbul antara kami, tetapi ianya hanya isu sampingan dan bukannya teras. Sehinggalah perbualan kami melarat kpd pergerakan Rufaqa. Ayah dan ibunya memuji ahli2 rufaqa yg membuka kedai makan dan memberi tawaran istimewa kpd pelanggannya setiap hari jumaat utk makan sesuka hati tanpa ditetapkan harga bayaran. Bayarlah seikhlas hati.

Kemudian ayah dan ibu kawan sy itu mula memuji kebaikan ahli2 rufaqa dan jasa beberapa tokoh terkemuka rufaqa di kwsn itu. Mereka mengatakan bhw rufaqa tdk sesat dan semua dakwaan terhadap Asyaari dan ahlinya yg lain adalah fitnah belaka. Mereka bertegas mengatakan mereka lebih kenal dgn org2 rufaqa kwsn itu, dan mereka tdk nampak sebarang agenda kesesatan dibawa.

Saya katakan, saya ada seorang kawan dan kawan sy ini berjiran dgn sebuah keluarga india yg beragama hindu. Mereka berjiran dgn baik, anak2 mereka selalu bermain dan makan bersama, mereka juga selalu bertukar2 makanan dan pernah berkelah bersama2. Mereka hidup tolong menolong dan ini menunjukkan bhw keluarga india itu adalah keluarga yg baik. Tetapi adakah dgn ini sy boleh mengatakan ajaran hindu itu betul dan tdk sesat?

Kita tdk mampu utk menilai setiap iqtikad, pegangan dan amalan setiap org. Oleh itu, belum tentu sesat seseorg yg berada dlm kumpulan yg sesat. Boleh jadi dia hanya bersama dgn kumpulan tersebut, tetapi dia lgsg tdk tahu menahu, tdk bersetuju atau tdk mempraktikkan kesesatan itu. Namun, kita menilai berdasarkan asas dan dasar ajaran. Lihat shj bukti kesesatan ajaran yg dibawa oleh Asyaari; buku2nya, risalahnya, dialognya, yakazah, tabaruk, kelainan syahadah, taqiyah dan bermacam2 lg penipuan serta penyelewengan. Itu adalah kesesatan yg nyata. Maka setiap yg berada dlm kumpulan itu sengaja memangsakan diri mereka dgn fitnah wlaupun mereka mungkin tdk bersalah atau tdk bersetuju.

Jadi jgnlah disebabkan kebaikan sesuatu kaum, maka kita membutakan mata utk melihat pegangan dan asas ajaran mereka. Jika hanya disebabkan kebaikan dan jasa yg disemai, maka kita katakan mereka betul, maka bagaimana pula dgn pergerakan dakwah agama kristian? Mereka pun byk membuat kebajikan serta mghulurkan bantuan kpd org2 susah dan sakit.

Secara umumnya, dlm apa2 perkara dan isu, kita mestilah menilai agenda utama yg dibawa. Jgn mudah terpedaya dgn tarikan atau godaan sampingan yg bertujuan mengaburi mata dan mengesampingkan kita drp melihat agenda yg sebenar. Kalau kita lihat siri filem harry porter (sekadar satu contoh drp byk filem yg lain), kita akan seronok mengikuti jln ceritanya yg mempunyai kelainan drp cerita2 yg lain. Sehingga kadang2 kita kabur dgn agenda atau mesej utama dlm cerita tersebut, iaitu syirik (sihir). Sihir memenuhi setiap lorong dan jalan cerita dlm siri filem berkenaan. Atau mungkin ramai yg tdk sedar kerana sihir itu kadang2 diistilahkan dgn ‘magic’.

Kita mungkin sukar untuk terpengaruh dgn agenda sihir itu, sebab keyakinan dan ilmu agama kita agak kuat. Tetapi jgnlah sampai mempromosikan agenda ini kpd org lain pula. Ditakuti akan ada golongan yg jahil atau kanak2 yg terpengaruh dgn sihir ini. Terpengaruh bukan dlm erti kata mempelajari dan mempraktikkan sihir, tetapi dgn mempercayai kuasa luar biasa sihir dan ilmu hitam yg bersumberkan syaitan dan pemujaan. Dlm filem ini, yg jahat melakukan kerosakan dgn sihir, yg baik pun menolong org dgn sihir. Mungkin akan ada yg beranggapan boleh mengamalkan sihir utk tujuan kebaikan.

No comments: